איך יודעים את גודל הדירה המדויק?

דצמבר 30, 2020

המוכר  טוען שהדירה היא 90  מ"ר, בנסח הטאבו אתם מגלים שהיא 75 מ"ר, מי צודק? למה בנסח הטאבו לא מופיע מספר המטרים המדויק של הדירה? כאן תמצאו את התשובות לשאלות אלו.

דירה

אז שימו לב, מספר המטרים הכתוב בנסח הטאבו הוא לא ממש מדויק, מספר המטרים האמיתי של הדירה יכול להיות שונה ממה שתראו בשטח, אפשר לראות זאת באופן ברור בחשבון הארנונה, בחשבון הארנונה תראו מספר מטרים שונה ממספר המטרים המופיע בנסח הטאבו.

למה שטח הדירה שונה בנסח הטאבו?

להבדלים שבין מספר המטרים בשטח הטאבו אחראיות גישות שונות בהן השתמשו למדידת נכסים.

  • בהתחלה הייתה גישה של מדידה של מספר המטרים הרבועים של הריצוף (ללא הכללת חישוב הקירות), לא בדקו מעבר לכך, שטח הרצפה הוא זה שהופיע בטאבו כשטח הדירה, אם היו לדירה תוספות של מרפסות, הן לא חושבו, רק השטח הקיים בתוך הדירה הוא זה שנרשם בטאבו.
  • בהמשך השתנתה הגישה והיא כללה את כל שטח הדירה הפנימי (ללא קירות חיצוניים), אם היו תוספות של מרפסות הן עדיין לא חושבו. 
  • הזמן לא עוצר מלכת וטוב שכך, הגישות התפתחו והמדידות התחילו לכלול בשטח הדירה את מספר המטרים הכולל של הדירה, אם יש תוספת מרפסות, הן גם נכללות ברישום.


בחשבון הארנונה שאנו משלמים, מספר המטרים של הדירה מחושב אחרת, הוא כולל מטרים נוספים של שטח משותף כמו חדר מדרגות, חדר עגלות, חניה וכו', אם עד היום לא הבנתם למה בנסח טאבו מופיע מספר מטרים אחר מבחשבון הארנונה, עכשיו הבנו ששטח משותף מחושב וכלול בתוך חשבון הארנונה.

שימו לב, על פי חוק המכר מוכר דירה חדשה חייב לעדכן את שטח הדירה על פי חישוב הכולל את שטח הדירה עצמה בתוספת שטח יחסי של שטח הדירות המשותף. אז אם הציעו לכם לקנות דירה בפרויקט חדש, שימו לב, שטח הדירה שנאמר לכם כולל בתוכו שטח נוסף של חדר מדרגות, חנייה וכו'

אם אתם רוצים לדעת את השטח המדויק של הדירה שלכם/ שאתם רוצים לרכוש, אתם יכולים להזמין אל הנכס מודד מוסמך שימדוד את מספרים המטרים של הדירה.

הרבה פעמים דירות עוברות שיפוץ והרחבה, מספר המטרים משתנה אבל בעלי הדירות לא דואגים לעדכן את זה בנסח הטאבו, זה בסדר, לא חייבים לעדכן כל הזמן, במקרה שתרצו למכור את הדירה, אם שטח הדירה בטאבו יהיה קטן יותר משטח הדירה הפיזי, זה יהיה בעיה וזה עלול להוריד מערך הדירה, כל עוד ואין לכם תוכניות כאלו, אתם לא חייבים לסדר את זה.

איך משנים רישום שטח בטאבו?

אם הרחבתם את הדירה ואתם רוצים לעדכן את השינוי שנעשה בטאבו, אתם צריכים לגשת לאתר רישום המקרקעין ושם למלא מסמך בקשה לצורך תיקון רישום השטח, תצטרכו לתת פרטים על מהות השינוי ככל שיידרש, למסמך בקשה זה צריך להוסיף את האישור של המועצה המקומית לשינוי שנעשה.