איך מתכננים עתיד כלכלי?

מה זה תכנון פיננסי?

תכנון פיננסי הוא תהליך שבסופו תבין איך תוכל לממש את הרצונות האישיים שלך ושל המשפחה שלך. איפה הכסף שלך מושקע? האם תוכל לחסוך בניהול הנכסים והחסכונות שלך? ומה עם התיק הביטוחי?
תכנון מראש של כל נושא הפיננסים יכול לשפר באופן משמעותי ומהותי את העתיד הכלכלי שלכם.

אז מה עושים?

הגדרת מטרות:

שבו ביחד בנחת ותעשו רשימה של הדברים שאתם רוצים להשיג, בשלב הזה פחות רלוונטי כמה המטרה שלכם ריאלית – מה שחשוב זה לכתוב מה אתם רוצים להשיג.

איך נדע אם המטרות הן מטרות כלכליות נכונות?
יש מודל להגדרת מטרות שנקרא מודל SMART:
SPECIFIC – המטרה צריכה להיות הכי ספציפית שרק אפשר. לרכוש דירה זה לא ספציפי צריך להדגיש : אנחנו רוצים דירת גן, 3 חדרים, קרובה להורים בתקציב של 1.5 מ' ₪.
MEASURABLE – המטרה חייבת להיות ניתנת למדידה. לרשום כסף לשעת חירום זה לא מטרה שניתן למדוד ולכן לא תוכלו לדעת אם עמדתם ביעד או לא. רשמו סכום של למשל 15 אלף ₪ כסף נזיל לשעת חירום.
ATTAINABLE – המטרה חייבת להיות בשליטה שלכם וניתנת להשגה. למשל מטרה של קבלת העלאה משמעותית במשכורת היא לא בשליטה שלכם, אבל לחסוך 10% מההכנסה כל חודש- זה כן בשליטה שלכם.
REALISTIC – המטרה צריכה להיות הגיונית עבורכם. למשל מטרה לקנות דירה בלי משכנתא היא לא רלוונטית עבור רוב האנשים, אבל מטרה של להגדיל את החיסכון החודשי – מאוד ריאלית. חשוב להציב יעדים שנראים לכם ריאליים כי רק ככה תפעלו כדי להשיג את המטרות שלכם, אם היעדים לא יראו לכם ברי השגה אתם לא תעשו כלום כדי להוציא אותם לפועל..
TIME BASED- המטרה צריכה להיות מוגדרת בזמן. מתי המטרה הזאת אמורה לצאת לפועל? לטוס לתאילנד לשלושה חודשים זה מעולה – השאלה מתי? מחר? עוד חצי שנה? כשתצאו לפנסיה? – הגדרת הזמן היא חשובה מאוד וצריך להבין את ההבדל.

איך מתכננים עתיד כלכלי?

איפה אנחנו נמצאים היום?

מצוין, אחרי שהגדרתם את המטרות שלכם לפי המודל ואתם יודעים לאן אתם שואפים להגיע, צריך לבדוק איפה אתם נמצאים היום. תעשו טבלה: בטור אחד- כל הנכסים שלכם עם השווי שלהם ובטור השני כל החובות וההלוואות שלכם.
תחסירו את צד החובות מצד הנכסים זה נקודת המוצא שלכם, השווי שלכם.
אחרי שעשיתם את זה תבנו תקציב ותוודאו שההוצאות יותר קטנות מההכנסות כדי שתוכלו לחסוך למטרות שהצבתם לעצמכם.

העלאת רעיונות לגבי הגעה למטרות

זה הזמן להשתולל. עכשיו שאנחנו יודעים מה המצב שלנו ולאן אנחנו רוצים להגיע, צריך להתחיל לחשוב איך מסדרים את הכסף שלנו שיהיה זמין למטרות שלנו? ליצור הכנסה נוספת? להיכנס לשוק ההשקעות? לחסוך יותר? להפחית את ההוצאות השוטפות? תרשמו את כל הרעיונות שעולים לכם לראש- כל רעיון הוא טוב, אין רעיון לא חכם- המטרה היא להביא כמה שיותר רעיונות. למה? כדי שבסוף מתוך כל הרשימה שהכנתם תוכלו "לשלוף" בקלות את הרעיונות הכי רלוונטיים בשבילכם. המטרה היא שבסוף תהיה לכם רשימת רעיונות לבחור ממנה.

חלוקה לתתי סעיפים

קחו את רשימת הרעיונות שלכם ותבדקו מה כבר ניתן לעשות מתוך הרשימה? מה אפשר לקדם?
קחו את כל הרעיונות המוצלחים ותרשמו אותם בצד.
כל רעיון מוצלח תפרקו לתתי משימות,
למשל: להגדיל הכנסה באמצעות עבודה בבייביסיטר אז תתי הסעיפים יכולים להיראות כך:

  • להשוות עמלות בין הבנקים
  • להתמקח על העמלות
  • לנסות למצוא מסלול עמלות שמתאים לכם
  • לתת עדיפות לבנקים עם שירותי אונליין טובים- זה בד"כ יותר זול.


אחרי שכל הרעיונות חולקו לתתי סעיפים- תחלקו ביניכם את העבודה, מי עושה מה ומאיפה כדאי להתחיל.
סביר להניח שבהתחלה לא תגיעו לכל המשימות וזה בסדר, המטרה היא להתחיל משימה, לסיים ולעבור למשימה הבאה.

כמו שראיתם, ה"פגישה" הראשונה קצת ארוכה, אם תקפידו לעשות את זה פעם בשלושה חודשים או מקסימום חצי שנה – כל מה שיידרש לכם זה עדכון מצב המשימות שלכם ותחזוקה של התקציב.
בסוף כל "פגישה" כזאת אמורים להיות לכם מספר דברים:

  • הבנה של הצרכים והרצונות שלכם
  • תוכנית כלכלית
  • מטרות להשגה
  • רשימת דרכים להגעה למטרות שלכם
  • רשימת מטלות עבור כל אחד מכם
  • תקציב בנוי ומוגדר

ברגע שעובדים בצורה מסודרת ואחראית והמטרות שלכם הם מטרות ברורות וספציפיות, הרבה יותר קל להגיע ליעדים שלכם. זה כמו לצאת לניווט בשטח אם אתם יודעים בדיוק לאן אתם רוצים להגיע זה יהיה קל ומובן, אבל אם אתם יודעים בערך, מה בגדול הכיוון אבל לא את המקום המדויק שם אתם תתחילו להסתבך ולבזבז זמן יקר או במקרה שלנו כסף יקר.
זכרו, זה אמנם דורש מכם השקעה, מעקב והתמדה אבל התוצאה שתשיגו  הגשמת כל החלומות שלכם וחיים רגועים ונטולי דאגות כלכליות  שווים את כל המאמץ.

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

טיפים לחסכון

מדינת ישראל מכירה בצורך של פש"רים לרכוש דירה, והיא מבינה, כי זה שפשטתם רגל, לא אומר כלום לגבי הרמה הניהולית בה אתם מנהלים את הכסף>>>
קיבלתם סירוב משכנתא שניה לפני חתימת החוזה? אסור לכם לתת לסירוב המשכנתא להשתלט על חייכם. אם יש לכם מטרה אתם לא צריכים לוותר עליה. המומחים>>>
זוג צעיר שרוצה לרכוש דירה, דבר ראשון הולך להוציא אישור עקרוני על מנת להיות רגוע שיש לו על מה לחתום חוזה. אבל אנחנו שוכחים שאישור>>>