האם כדאי למשוך כספים מקרנות ההשתלמות?

אוקטובר 7, 2020

אולי כבר ידוע לכם, ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר, ישראל כץ, כחלק מתוכנית הסיוע הכלכלית הציעו למשוך חלק מכספי קרנות ההשתלמות ללא תשלום של קנסות.

בשביל להבין מה ההצעה הזאת כוללת והאם היא טובה לנו בכלל חשוב שנבין קודם מה היתרונות של קרנות ההשתלמות.

בקרנות ההשתלמות מצד אחד אנחנו נהנים מהטבה: חיסכון ארוך טווח ומצד שני, כאשר אנו מושכים מהקרן לאחר שש שנים עד גובה תקרה מסוימת, המשיכה פטורה ממס.

בזכות ההטבות למרות שאפשר למשוך את הכספים לאחר שש שנים, אנשים רבים מעדיפים להשאיר את הכספים בקרנות ההשתלמות.

מאחורי ההצעה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושל שר האוצר, ישראל כץ, עומד רעיון מרכזי אחד, והוא – לתת לאזרחים אוויר ומרחב כלכלי בתקופה הזו של הקורונה שבה הם נקלעו לקשיים וחוסר יכולת לעמוד בתשלומים שונים.

הרעיון באמת יכול לעזור מצד אחד לאזרחים אבל מצד שני הוא פוגע בעתיד שלהם מכיוון שמדובר בהקטנה משמעותית של החסכונות ושל הקרנות ולכן אנשי מקצוע רבים מתנגדים לרעיון.

מומחים רבים טוענים כי כספי קרנות ההשתלמות אלו הכספים האחרונים שצריך לגעת בהם. אין שום המלצה למשוך כספים מהקרנות במיוחד לאור העובדה כי קיימת אפשרות לקחת הלוואה מהקרן בתנאים טובים מאוד שכל אחד יוכל לעמוד בהם. לפי נתוני הצריכה במשק קרנות הפנסיה לא יצליחו לכסות את רמת החיים של רבים מהאזרחים ולכן צריך לשמור את כספי הקרנות לגיל הפנסיה.

ההמלצה הרווחת היא לקחת הלוואות מקרנות ההשתלמות שלכם בריביות אפסיות ולא למשוך את הכספים שלכם מהקרנות הללו מכיוון שהתוכנית שורפת חסכונות ארוכי טווח בזמן קצר מאוד.

בנוסף לזאת, אנחנו לא רואים את סופו של המשבר בו אנו נמצאים, נתינת פטור ממס במשיכת כספים מקרנות ההשתלמות  יכולה לגרום להתערערות היציבות הפיננסית של הבורסה. צעד כזה של משיכת כספים מהקרן עלול לגבות מחירים יקרים מהאזרחים ומכלל המשקיעים.

למרות זאת, יש מי שתומך ברעיון של ראש הממשלה ושר האוצר,אבל גם זה רק מתוך הסתייגות והסברה לציבור המשקיעים שרוצים למשוך את כספי הקרן שלהם, ההמלצה היא שההצעה תהיה מלווה בקמפיין שישכנע את ציבור אנשים למשוך כספים מהקרנות רק אם אין להם שום ברירה אחרת ובנוסף עלתה הצעה שאנשי שימור הלקוחות של החברות בהם קרנות ההשתלמות נמצאות ישכנעו את הציבור לקחת הלוואות בריביות נמוכות במקום למשוך את הכספים ואז סביר להניח שסך המשיכות שכן יבוצעו לא ישפיעו על השוק בצורה דרמטית.

אם הכל יבוצע בצורה כזו, אכן מדובר בהצעה טובה לאזרחים אבל רק בגלל שלא מדובר בתקופה רגילה.

אכן, האפשרות למשוך כספים מקרנות השתלמות לא בהכרח תביא את האנשים למשוך את כספם, כך ששוק ההון לא יפגע באופן משמעותי.אז שימו לב, אל תפעלו בפזיזות, חשוב לחשוב טוב טוב לפני שאנחנו באים למשוך את הכספים שלנו מהקרנות.