האם כדאי לתת הלוואות לבני משפחה?

ספטמבר 15, 2021

אנחנו אנשים. אנשים לא מביאים לעולם גורים ועוזבים אותם להנחות. אנחנו חיים אחד בתוך השני, קושרים כל הזמן עוד ועוד קשרים ומרחיבים מעגלים משפחתיים. כל היכרות שיש לנו עם מישהו הולכת ומעמיקה עם כל שנה ושנה של חיים. למה? ככה זה. אנשים זה יצור שאוהב להיות קשור, שאוהב להיות שייך. 

 

אבל מה עושים אם זה מגיע לתחום ההלוואות. מכירים את האמרה: עם משפחה אוכלים קוגל אבל לא עושים עסקים? האם יש לקחת את האמירה הזו לתשומת לב או שלמען המשפחה שלנו אנחנו צריכים לעשות הכל? 

 

מצד אחד יש דעות שאומרות שלמשפחה צריך לעזור. מצד שני יש אחרות שאומרות שאם חלילה תסתבכו עם בן משפחה, זה נזק בלתי הפיך שעלול להפריע לכם בכל שלבי החיים. מה אם כן הדבר הנכון והחכם שצריך לעשות כדי לא להישמע כקמצן מצד אחד ולא להיקלע למבוכים משפחתיים מצד שני? 

הלוואה לבן משפחה, מפתח לצרות

הלוואה היא תהליך של נתינת כסף לתקופת זמן מסוימת. נותן ההלוואה לוקח סיכון שהכסף שהוא שיחרר יחזור אליו לאחר תקופה, אם בכלל. אבל מה? בשביל זה יש בתי משפט במדינת ישראל. ולכן, מלווה שלא קיבל את הכסף מהלווה כפי שנחתם בחוזה, זכאי לתבוע את הלווה לדין. אתם מבינים לבד שאין מצב שלא תשיגו את המטרה שלכם אחרי כזה משפט. 

אבל אם אחיין שלכם, שכל החיים אהבתם אותו והוא היה ילד הטיפוחים שלכם, לווה ממכם כסף, תהיו מסוגלים לתבוע אותו אילו לא יחזיר לכם את הכסף שלווה ממכם? כנראה שלא. וזה אומר שהפסדתם את סכום הכסף שנתתם על סמך שהוא הולך להחזיר אליכם… לא נעים. 

בנתינת הלוואת לבני משפחה לא רק שעצם הנתינה היא קשה מכיוון שקיים חשש להסתבכות משפחתית, קיים גם העניין שאם אתם לא רוצים, אתם חשים שאין לכם דרך לסרב. אחד הדרכים היעילות להתנפנף מקרוב משפחה שרוצה לקחת ממכם הלוואה שתציל אותו, זה שיש לכם מנהל חשבונות שרק אם הוא מאשר לכם לעשות דבר פיננסי אתם עושים. אם אין לכם מנהל חשבונות אתם יכולים לשכור שירות כזה רק בשביל שתוכלו להגיד זאת בפה מלא. 

אני כן רוצה לתת הלוואה לקרוב משפחה, מה עלי לעשות? 

אם בגלל קשר חם שלכם אתם לא מסוגלים להגיד את ה-"לא" לבן משפחה שלכם, אתם צריכים לבדוק כמה דברים לפני שאתם ניגשים למתן הלוואה. 

דבר ראשון קחו בחשבון שאתם יכולים להפסיד את הכסף שאתם הולכים לתת כהלוואה. האם תהיו מסוגלים לכך או שאתם עלולים לאבד את שיווי המשקל הכלכלי שלכם בצורה אנושה? אם אתם סוברים כי איבוד סכום ההלוואה לנצח, עשוי להזיק לכם ולהפריע לכם בהתנהלות היום יומית, הווי אומר שאתם לא יכולים לתת בשום פנים ואופן את ההלוואה. מבחינתכם זה אמור להיות ממש כמו לתת כסף שאין לכם לתת אותו. 

דבר שני והכי טבעי שיש, בדקו את המצב הכלכלי של מבקש ההלוואה. גם אם מבקש ההלוואה הוא אח קרוב שלכם, יכול מאוד להיות שאתם כלל לא יודעים מה המצב הכלכלי שלו. לכן, אנו ממליצים לכם לבקש ממנו דרכים לבדוק את המצב הכלכלי שלו כדי לאפשר לעצמכם להכיר את המצב לאשורו. אם אתם שומעים ממקורות אמינים כי המצב הכלכלי שלו אנוש, כדאי שתבינו לפני נתינת ההלוואה שהיא לא תחזור. ככה זה, הלוואות הניתנות במצב של אי יכולת כלכלית, בדרך כלל נבלעות באדמה כל כך יבשה עד כדי כך שאין ללווה שום דרך להחזיר את הכסף שהוא לקח ממכם. גם אם אין לו כוונות רעות כלל.

הגעתם להכרעה? 

אם החלטתם לא לתת הלוואה לקרוב המשפחה, תענו לו תשובה מהירה ככל הניתן. כך תמנעו ממנו עוגמת נפש ויותר ממנו, מעצמכם. בכל רגע שהוא עוד לא קיבל את התשובה השלילית הוא מבין שאתם עדיין מתלבטים בעניין ורק ברגע שאתם עונים לו את התשובה שלכם, גם אם היא לא תמצא חן בעיניו, היא תפטור אותו מן הספק. כידוע, אין שמחה כהתרת הספקות. וגם לכם, כל רגע שאתם דוחים את השיחה הלא נעימה הזו בה אתם אומרים לו שאתם לא יכולים לתת לו את ההלוואה לה הוא מייחל, אתם גורמים לאי נעימות לעצמכם. 

נותנים הלוואה לקרוב משפחה? חותמים על חוזה מסודר!

לעולם אל תתנו הלוואה, אפילו לא לעצמכם, בלי שחתמתם על חוזה מסודר יחד עם עורך דין בו אתם מפרטים את כל תנאי ההלוואה ואת כל הנתונים בלי להתקמץ על המילים. כך, גם אם הלווה חלילה לא ישלם לכם את ההלוואה, יש לכם מה לעשות אם אתם צריכים את הכסף חזרה. 

לא נותנים? נסו לתת עזרה אחרת

עזרה זה לא רק לתת כסף. אם אתם יודעים שיש לכם דבר שיכול לעזור, אתם מוזמנים להציע את עצמכם. אתם יכולים להפנות את קרוב המשפחה שלכם גם למקור אחר שיכול לתת לו את המימון אליו הוא נדרש. נסו לעזור בדרכים אחרות. אתם לא צריכים להפסיק לדבר איתו בגלל שלא נעים לכם ממנו. עשיתם את השיקולים שלכם ואתם לא יכולים שלא לתת לו את זה.

אתם מוזמנים להפנות אלינו

אנו בכלכלת משפחה עושים שירותים כאלה דבר יום ביומו. אלינו מגיעים אנשים עם קשיים כלכליים ויוצאים עם גב כלכלי חזק. מובן שהכל תלוי בשיתוף הפעולה שלכם. הקליקו כאן לתזמון הפגישה שלכם.