החלטה חסרת תקדים: פרויקט תמ"א 38 שייך לחוכרים!

מרץ 31, 2021

 בבית המשפט המחוזי בירושלים התקבלה החלטה דרמטית, פרויקט תמ"א 38 שייך לחוכרי הדירות ולא לבעלי הדירות. ההחלטה שוברת שגרה והיא משפיעה על ציבור רחב של בעלי דירות.

ישנם בניינים רבים בהם זכויות הבעלות רשומים על שם בעליו של המגרש עליו נבנה הבניין ולא על שמם של הדיירים המתגוררים בבניין. כאשר בעלי הקרקע מכרו את הדירות בבניין, הם לא העבירו את הבעלות על הנכס לדיירים, אלא "מכרו" את הנכס בצורה של חכירה לאורך שנים, שכירות לשנים רבות.      

וכעת שינוי מסתמן באופק. בעקבות תביעה לבית המשפט האזורי בירושלים, נשברה מוסכמה של שנים. גם לתושבים יש זכויות בקרקע, הבניין הוא לא רק בחזקת בעלי הקרקע. 

איך קרה המהפך?

התביעה המשפטית שבשלה הסער, הוגשה ע"י 118 דיירים ב 7 בניינים בשכונת מאה שערים. ובה נטען כי בעלי הקרקע מסרבים להסכים לדיירי הבניינים לחתום על מסמך שמאשר לבנות פרויקט תמ"א 38 בבניינם. החוכרים התכוננו לבניית הפרויקט בבניין, וכשהגיעו לשלב היתר הבנייה ונדרשו לחתימת בעלי הקרקע, נתקעו להם מקלות בגלגלי העגלה, בעלי הבניין סירבו לחתום! 

בעלי הקרקע טענו שזכויות הבניה בבניין שייכות להם ורק להם, לפי התקנון שחתמו עם הדיירים.   

התביעה נדונה בבית המשפט האזורי ירושלים. לאחר דיונים בעניין החליט בית המשפט לנטות לצד החוכרים. בטענה שתפקידו של פרויקט תמ"א  38 הוא לעזור לדיירים לחזק את המבנים הישנים והזכויות שייכות להם. 

בטענה זו הסתמכו על ההוכחות הבאות:

  • מטרתו של הפרויקט היא טובת הדיירים. הוכחה לכך ניתן לראות במיקומו של הפרויקט. הבניה צמודה לדירות הקיימות, לכן הכי הגיוני שזכויות הבניה שייכות להם. 
  • הפרויקט נועד לחיזוק הבניינים ומניעת סכנה גדולה בעת רעידת אדמה. מובן מאליו שהדיירים הם המרוויחים הראשונים ואין צורך בשום הוכחה להכרחיותו של הפרויקט.   

הכרעה זו מהווה אור בקצה המנהרה בפרשיית הדיירים החוכרים ומובילה לפריצת דרך משמעותית ביחסים שבין בעלי הבניין לחוכרי בדירות.

מתעניינים בנדל"ן? אולי תתעניינו גם בכל מה שקורה בעולם המשכנתאות. לעדכונים בעולם המשכנתאות כנסו. המומחיות שלנו היא להשיג משכנתאות טובות ומשתלמות ללקוחות שלנו. צרו קשר לקבלת ייעוץ מקצועי עבור המשכנתא שלכם.