המדריך המלא לכלכלה נבונה:

אפריל 16, 2021

כל אחד מאיתנו מנהל עסק בפני עצמו. כל אדם מנהל את התקציב המשפחתי שלו וזהו ניהול של ממש. ככל שהזמן מתקדם, ניהול של עסק כזה הופך למורכב יותר ויותר בשל ההיצע והפרסומות המפציעות ללא הפסקה.

הקושי לא מתיר לנו לחיות חיי בזבזנות חסרי תקנה. להפך, אדם שחי ללא חשבון וקונה מה שבא לו ומה שמתחשק לו באותו רגע, הוא זה שחי חיי לחץ, רדיפה וללא רוגע נפשי. כדי לחיות חיים רגועים ואיכותיים חשוב מאוד ללמוד את הנושא לעומק ולדעת איך להתנהל נבון. 

הפתרון אינו מופרך כמו שנראה הוא כולל כמה שלבים פשוטים מאוד. חשוב שתדעו, התנהלות נכונה מתחילה דבר ראשון בראש שלנו. וידיעת הבעיה היא חצי פתרון.

ניהול תקציב שייך לכולם?

תתפלאו לשמוע אבל כן.

ניהול תקציב רלוונטי ממש לכולם. זהו אורך חיים וכלל לא תלוי בגובה ההכנסות.

גם אנשים שהכנסותיהם גדולות, יכולים לאפשר לעצמם רמת חיים גבוהה עלולים לגלות את עצמם בפני שוקת שבורה ובסוף חודש לראות את המינוס המתסכל. כל זאת בשל ההתנהלות הפזרנית והלא מנוהלת. 

ממה נובע המצב הזה?

אנשים שיודעים שיש להם הרבה, מאפשרים לעצמם בזבוז והוצאות בלי גבולות. הם מרגישים שהכל אפשרי והכסף הוא ללא הגבלה. לעומתם יש אנשים שהכנסותיהם לאו דווקא גבוהות ולעיתים אף נמוכות מאוד, שמסיימים חודש עם פלוס ואפילו אם כסף בצד. וזה בשל הניהול התקין.                                                                                    

איך עושים את זה? ממה מורכבת ההתנהלות הנכונה? לפניכם שלושה צעדים לכלכלה נבונה:   

1. עושים הכרות עם החשבון שלכם:

המפתח להתנהלות תקינה הוא לדעת מה קורה אתנו. לדעת כמה נכנס כמה יוצא ולא לתת לתקציב לנהל את עצמו, כי אז הוא יעשה בו כרצונו וזה ממש לא שווה…

פשוט הכירו את החשבון שלכם. הרי יום אחד תצטרכו לעשות בו סדר יסודי, אל תחכו ליום בו הבור יהיה עמוק והמינוס יאיים לבלוע אתכם. עצרו צעד אחד קודם ובדקו את ההכנסות וההוצאות שלכם.  

עכשיו כשאתם מכירים את החשבון שלכם ויודעים פחות או יותר מהם ההוצאות והצרכים שלכם ואתם יכולים להתחיל לבדוק איפה אפשר לצמצם ולהוריד, מה לא דחוף ועל מה אפשר לוותר.

ועוברים לשלב הבא, רצון למול צורך:

2. הרצון למול הצורך:

כדי להתקדם לכלכלה נבונה עלינו לעשות חלוקה ברורה ולהבין את התקציב שלפנינו.

מרכיבי התקציב מתחלקים לשתיים: צרכים ורצונות. כאשר מתיישבים על תכנון התקציב, חשוב מאוד לערוך הפרדה ביניהם. 

כדי למנוע את המינוס הבא כולם יודעים שצריך להוריד בהוצאות כמובן. וכאן ההפרדה בין הצורך לרצון היא קריטית! כי לקצץ בצרכים בסיסיים זה ממש לא נכון! אסור להוריד מצרכים בסיסיים.

עלינו לדעת שאין מתכון מדויק, לכל אחד ישנ צרכים ורצונות שונים. רצון של אחד הוא צורך לאחר. עלינו לבדוק אם עצמינו מהם הצרכים האינדיבידואלים שלנו.

זה אכן קשה, אנו רוצים כל כך חזק עד שלעיתים הגבול שבין הרצון לצורך מטשטש והרצון נראה לנו קריטי במידה כזו שאי אפשר לוותר עליו. אנו צריכים לבדוק כל דבר האם החותמת "חובה" שנתנו לו היא באמת נכונה. החיים שלנו מזמינים ויתורים, אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלימה…  

הפרסומות, המותגים והתכנים הרבים, מכניסים אותנו לסחרחורת של צריך וצריך. הם גובים מאיתנו מחירים כבדים. הפכנו לשבויים בידיהם.

3. ממחשבה למעשה:

לאחר שאתם יודעים מה קורה בשטח, מה יש ומה אין, כבר הפרדתם בין הצורך לרצון. הגיע הזמן לתכל'ס, לעבור למעשים וליישום. 

לפנינו דוגמא ליישום התוכנית: 

ילדה חמודה כבת 10 חולמת כבר זמן רב ללמוד לנגן על חליל, גיטרה ואורגנית. ההורים רוצים לממש את חלומה  אך זה יקר להם. הם מקצים לצורך כך 200 ₪ והיא תחליט לאיזה חוג היא תלך ועל איזה כלי היא תלמד לנגן. 

הילדה חשבה המון! ולאחר שקלול נתונים (שאגב התנהל בבגרות מופלאה, אנחנו לא מספיק מעריכים את היכולות של הילדים שלנו…) התקבלה ההחלטה! ומה החליטה ה"גברת"? לא תאמינו אבל היא החליטה ללמוד לנגן על חליל והיא סיכמה עם חברה שלה שלומדת לנגן על גיטרה שהן תלמדנה אחת את השנייה. לא פחות ולא יותר… היא, את השיקולים שלה עשתה והחליטה שהכלי הנחשק לניגון הוא חליל.

מה הרווחנו? ההורים נשארו עם ניהול תקציב תקין, הילדה הגשימה חלום! היא לומדת לנגן. ורווח נוסף הוא הלימוד של הילדה, הילדה למדה לתעדף רצונות, לדחות סיפוקים ולהרגיש את תחושת העונג של מקבלי החלטה.   

אל תזלזלו ביכולותיהם של הילדים! בשביל כלכלה נבונה הם פרטנרים מקסימים. הם ידעו לעשות זאת הכי טוב שאפשר. נסו אותם. הם יוכיחו לכם ובגדול. 

לסיכום,

המילים "כלכלה נבונה" מוכרות לכולנו מצידם האפרורי והמעצבן. והקונוטציה העולה היא של חנק כלכלי.

אבל להפך, מי שחי מתוך ניהול כלכלי תקין הוא המשוחרר והמאושר! והכלא והחנק שייך למי שמתנהל בצורה מופרזת ולא תקינה.

מי שחי מתוך ניהול תקין חש תחושת סיפוק וחוויות הצלחה רבות.

רוצים גם אתם להשתייך לליגת מנהלי תקציב תקין? רוצים לחיות חיים נטולי לחץ ודאגה כלכלית? המומחים שלנו יתכננו יחד אתכם תוכנית כלכלית שתעלה אתכם על דרך המלך ותביא את ההצלחה הגדולה עד לפתח ביתכם. לפרטים נוספים צרו קשר.