כיצד ניצלו העסקים הקטנים את הסיוע מהמדינה בעקבות הקורונה?

אפריל 21, 2021

משרד האוצר בישראל יצא בתוכנית סיוע כלכלית חדשה עבור עסקים קטנים שנפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה. מהי תוכנית הסיוע הכלכלית? כיצד היא באה לעזרתם של העסקים הקטנים? והאם התוכנית אכן מילאה את מטרתה? על פי הממצאים שדווחו בדו"ח האחרון של בנק ישראל עולה ספק. האם העסקים הקטנים אכן השתמשו בסיוע לו הם זכאים? 

מהי תוכנית הסיוע הכלכלית לעסקים קטנים?

מדינת ישראל החליטה להקים קרן חדשה המספקת הלוואות כספיות בערבות המדינה עד 15% מגובה הקרן, בתנאים טובים עבור אלו שספגו את הפגיעה הקשה ביותר כתוצאה ממשבר הקורונה. הסיוע מיועד לעסקים הקטנים. העסקים הקטנים נאלצו לסגור את דלתותיהם בימי הסגר הארוכים ולספוג את ההפסדים הקשים על בשרם. 

השימוש בהלוואות קרן המדינה מותנה בשני המצבים הבאים: 

  1. קושי כלכלי בעסק בעקבות משבר הקורונה. 
  2. ההלוואה מיועדת עבור שיקום העסק ולא למטרת פירעון הלוואה קיימת. 

מה מרוויחים מהלוואות בערבות מדינה?

ההטבות בהלוואות אלו הן:

  1. ההלוואה בערבות המדינה היא בטוחה יותר. 
  2. הריבית נמוכה יחסית. היא עומדת על ריבית פריים פלוס 1.5%, נכון להיום הריבית עומדת על 3.1%. מדובר בריבית זולה מאוד ביחס לריבית הממוצעת של 5% הניתנת בהלוואות לעסקים קטנים.
  3. ניתנת אופצייה להלוואת גרייס שניתן להתחיל לשלם אותה לאחר שנה כשבתקופת הגרייס המדינה משלמת את הריבית.  

האם העסקים הקטנים אכן השתמשו בהלוואות המדינה?

על פי הנתונים שנמצאו, עולה כי הקרן סיפקה הלוואות בגובה של 20 מיליארד ש"ח מתחילת המשבר ועד היום. בעוד שהבנקים מדווחים על עלייה של 1.5 מיליארד ש"ח בלבד בגובה האשראי שצרך הציבור מתחילת המשבר. נתון זה נמוך מאוד, וזאת במיוחד ביחס לגובה האשראי שנוצל על ידי העסקים הקטנים. 

מנתונים אלו מובן שהעסקים הקטנים אכן קפצו על המציאה וניצלו את ההלוואה הנוחה שעמדה לרשותם. אך האשראי הכללי הנמוך שסופק בשנה האחרונה מעלה חשד כי העסקים הקטנים השתמשו בהלוואות הקרן לטובת מיחזור הלוואות רגילות יקרות יותר. וזאת, בניגוד לתנאי הקרן. כפי הנראה גם באירופה ערכו העסקים הקטנים קומבינות דומות על פי הממצאים שעלו בדו"ח הבנקאי של אירופה.

הבנקים משערים כי אכן, כך פעלו העסקים הקטנים למרות האיסור שבדבר וזאת בעקבות תנאי ההלוואה הנוחים שניתנו במסגרת הקרן. הסיבה שלא עלו על כך היא לכאורה שהעסקים הקטנים השתמשו בדרכים עקיפות למחזר הלוואה, על ידי לקיחת הלוואה מהקרן מבנק מסוים איתה פרעו את ההלוואה הקיימת היקרה יותר. 

בנוסף הבנקים מציינים כי לא הייתה עליה באשראי לכלל הענפים וזאת לכאורה כי העסקים צפו את ההשלכות של המשבר ופעלו מראש למנוע מצבים של קשיים כלכליים ויתכן שהשקיעו יותר בתחום הנדל"ן שלא הושפע כל כך מהמשבר. 

לא רק זאת אלא שהם ניצלו מענקי קורונה שניתנו לעסקים קטנים. הייתה להם גם אפשרות לחסוך בהוצאות שוטפות כמו הוצאת עובדים לחל"ת ולכן, לא היה להם צורך כל כך בהלוואות הקרן עבור תפעול העסק במטרה לצלוח את המשבר הכלכלי. לכן, סביר להניח כי אכן השתמשו בהלוואות הקרן כדי להחליפן  בהלוואות יקרות יותר. 

למרות ההתחכמויות, הקרן שימשה כגלגל הצלה לעסקים הקטנים

מיחזור ההלוואות באמצעות הלוואות קרן המדינה אכן הייתה מנוגדת לתנאים שהוצבו על ידי משרד האוצר. אך מצד שני, מטרת הקרן הייתה לפצות את העסקים הקטנים ולסייע להם לצלוח את תקופת המשבר הקשה של הקורונה. בה נאלצו, בניגוד לרצונם, לסגור את העסקים לזמן לא ידוע ולהתמודד עם קושי תזרימי בשל הקפאת ההכנסות הכספיות שהיו מקור חיותם. 

במצב קשה זה העסקים הקטנים ניסו לעשות כל שביכולתם כדי להחזיק מעמד ולהמשיך להתקיים. לכן, אם מיחזור ההלוואות נתן לעסקים הקטנים אפשרות לחסוך בהוצאות העסק ולהקטין עלויות, מדובר בסיוע כלכלי גדול מאוד. 

תכל'ס, מה זה משנה לאיזה כיוון הם לקחו את הסיוע. יש נתונים המצביעים על כך שעסקים מסוימים לקחו את ההלוואות כדי לשדרג את העסק ולא  בשביל לשמור על קיומו. אך זה מצב שהמדינה צריכה לקחת בחשבון לפני שהיא יוצאת בכל תוכנית סיוע כלשהי, כי תמיד ייתכנו גם מקרים בהם ההטבות שהיא מחלקת מנוצלות לצרכים אחרים.

מה המצב כיום, לאחר סיום תקופת הגרייס?

בימים אלו עומדת להסתיים שנת הגרייס, בה נדחו תשלומי ההלוואה והריבית שולמה על ידי המדינה. משרד האוצר הודיע כי תינתן  שנת גרייס נוספת למי שיש לו צורך בכך. אך הבנקים מדווחים כי הבקשות לגרייס נוסף מעטות מאוד ועל פי הנראה בעקבות החזרה לשיגרה ופתיחת העסקים, העסקים הקטנים מסוגלים לעמוד בתשלומים ולכן יתחילו לפרוע את ההלוואה עם סיום תקופת הגרייס שניתנה להם.

מתעניינים בקרנות סיוע לעסקים? העסק שלכם צריך מימון? פנו למומחים בתחום. אנו מנוסים עם מגוון קרנות המסייעות לעסקים בתנאים טובים. אצלינו תקבלו מעטפת לכל מה שהעסק שלכם צריך. מוזמנים לפנות אלינו. תוכלו להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם.