מהו הזמן הנכון לשבירת חיסכון?

פברואר 10, 2021

רב האנשים, נתקלים לא פעם במצבי חירום כלכליים שמשאירים אותם חסרי אונים ואבודים. זה גורם להם לחוש שהקרקע נשמטת אט אט מתחת לרגליהם. כשהם מגיעים למצב שדורש מהם הוצאה כספית גבוהה שאינה סובלת דיחוי. המצב מפיל אותם באחת לבור כלכלי עמוק, ממנו קשה להם לצאת. גם אם הם חיו לפני כן בכבוד ובשלווה כלכלית. מקרים אלו לא נדירים כלל, הם עלולים לקרות, חלילה, לכל אחד באשר הוא, בין אם הוא חי בכבוד ובין אם שרוי בקושי כלכלי. לאף אחד מאיתנו אין ביטוח. אף אחד אינו יודע מה יביא איתו המחר. החיים אינם תלויים בנו, אך בידינו ומחובתנו, לעשות את ההשתדלות המרבית בשביל לעשות את הכי טוב שאפשר. לכן, לא לוקחים סיכון ומתחילים לחסוך למצבים כאלו עוד היום.

כדאי שתגיע מוכן למצבי חירום כמו הוצאות לא צפויות ודחופות, איבוד עבודה שתופס אותך יום אחד ללא הכנסה ועוד. המטרה היא שיהיה לך סכום כסף בצד שנחסך למטרה זו. בשביל זה אתה חייב לבנות לעצמך קופת חיסכון, בשווי של שלושה חודשי מחיה לפחות, כמובן שכמה שיותר תחסוך, כך תרוויח שלווה כלכלית גדולה יותר.

קופת חיסכון

בוודאי אתה מבין את הצורך החיוני של קופת חיסכון, אך לכאורה אתה מתלבט מהם המצבים הדחופים מספיק לשבירת חיסכון? אז לפני שאתה מחליט להשתמש בכספי החיסכון שצברת, עצור לרגע וחשוב היטב, האם המטרה שלשמה אתה שובר את הקרן היא חיונית? כדאי שתקרא קודם לכן את המשך הכתבה וכך תגלה אלו מצבים דורשים שבירת חיסכון ובאילו מצבים מומלץ להימנע מכך, לפיהן תחליט אם המטרה היא חיונית, דחופה ומוגדרת כמצב חירום, או שאולי אתה יכול להסתדר בלעדיו בדרך אחרת מבלי לשוברה.

מה לבדוק לפני שבירת חיסכון?

1. איך להבדיל בין צורך חיוני לרצוני?

לפעמים אנו חשים צורך חזק לבזבז כסף על משהו שאנו חושקים בו מאוד, הקו המפריד בין הרצון לקנות לבין החיוניות בהוצאה, הוא דק מאוד, עד שלרוב הוא נעלם לגמרי. חשוב היטב לפני שאתה בוחר להשתמש בכספי החיסכון, אם הוא חיוני באמת או שרק מתחשק לך מאוד (עד שאתה כמעט בטוח שהוא קריטי עבורך). נביא כאן דוגמאות למקרים חיוניים: הוצאה רפואית דחופה כמו ניתוח חיוני שלא ניקח בשבילו סיכון לחיים שלנו או אפילו טיפול בכאבי שיניים בלתי נסבלים, אך לא יישור שיניים או הלבנת שיניים שהם רק ליופי אסתטי. תשלום שכר דירה הוא חיוני ביותר, כיון שאם אין לך מאיפה לממן זאת אתה עלול לגור ברחוב, אך אין כאן כוונה לשבור חיסכון לשם שיפוץ דירה, גם אם מתחשק לך מאוד ומרגיש לך קריטי, עדיין, אפשר להסתדר גם בלעדיו. כל צורך שניתן לשרוד בלעדיו אינו ראוי לשבירת חיסכון, כמו כן, צורך חיוני ביותר שניתן למצוא עבורו דרך חלופית לממנה, מומלץ גם כן להימנע משבירת חיסכון למימונו.

2. אירועים ידועים מראש, חסוך עליהם מראש

בחיים של כולנו ישנם אירועים רבים המהווים עבורנו הוצאה נכבדת שלא תמיד קל לממן אותה, אך כיוון שהיא ידועה לנו מראש, היא נותנת לנו את האפשרות גם להיערך אליה מראש וכך לחסוך כסף כל חודש עד שיגיע לסכום הדרוש עבורה, לדוגמא, חתונה, חגים שאתה יודע עליהם שנה מראש, לידה שידועה תשעה חודשים קודם וכו'. הוצאה לאירוע ידוע מראש, תיערך אליו מראש, תחסוך ואל תשבור עבורה חיסכון שהוא חשוב יותר למקרים לא צפויים כמו: מקרה רפואי, פיטורין וכו'.

3. בדוק אם המטרה לשבירת חיסכון היא קריטית

מקרים דחופים שלא ניתן להסתדר בלעדיהם ולא צפית להם מראש, כמו: מכונת כביסה נשברה, מקרר וכו' שקשה מאוד עד בלתי אפשרי להסתדר בלעדיהם, הוא מצב שאין ברירה וראוי לשבירת חיסכון, אך מקרים כמו טייפ שבור או כל דבר שאינו נעים, אך אינו קריטי לחיים, ניתן לשרוד בלעדיו והוא אינו מצדיק כלל שבירת חיסכון.

4. בדוק אפשרות לפריסת תשלומים או תשלום דחוי

במקרים דחופים בהם לא ניתן להימנע מדחייתם, ניתן בכל זאת, לנסות, להימנע משבירת חיסכון, באמצעות בדיקה עם הספק לאפשרות של פריסת תשלומים חודשיים או דחיית התשלום לזמן שיתאפשר לך יותר. אפשרות זו תיתן לך זמן נוסף להיערך לתשלומם, אולי באמצעות הכנסה נוספת או כל דרך חלופית שונה שתאפשר לך לשמור על הקרן מבלי להגיע למצב של חוסר ברירה שיביא לשבירתה.

5. מה יגרם כתוצאה מאי תשלום 

ישנן אפשרויות רבות לתשלום הוצאות דחופות מבלי לשלם מהכסף הפרטי ומבלי לשבור את החיסכון עבורן, כגון, שימוש בכרטיס אשראי, כניסה למינוס, לקיחת הלוואה וכו'. לפני שאתה מחליט להשתמש באחת מאפשרויות אלו, בדוק היטב מה תהיינה התוצאות למעשה זה. שימוש באחת מאפשרויות אלו, עלולה להוות מכשול, במקרה שתצטרך לשלם את ריביות שעלולות להיות גבוהות במיוחד ואינן שוות כלל, הן יכולות להגיע לסכום גבוה בהרבה מהסכום שנדרשת לשלם עבור המקרה הדחוף וזה עלול להכניס אותך לחובות שרק יתרבו יותר ויותר. לכן, בדוק היטב אפשרות זאת לפני שאתה בוחר בה.

6. בדוק אם אתה מחויב לשלם מבחינה חוקית

אם אתה מצוי במצב חירום בו אתה מחויב לשלם מבחינה חוקית זה יכול להיות חוב למס הכנסה, תביעה כספית שיצאת חייב בבית משפט וכו'. במקרים אלו, מומלץ לשבור חיסכון, כמובן אם אין לך דרך חלופית לכך, ולשלמה מיידית, שכן דחייה בפרעון חוב עלולה להוביל לעונשים חמורים וקנסות.

7. בדוק את האפשרות של צמצום הוצאות 

אם הגעת למצב חירום כמו דליפה מהגג שמחייבת הוצאה גדולה, בדוק קודם לכן את האפשרות של צמצום בהוצאות היומיומיות תוך הצלת המצב בתיקון זמני וחיסכון אגרסיבי בחודשים הבאים, אולי תופתע לגלות את הכסף הנוסף שבאפשרותך לחסוך מדי חודש, על ידי צמצום הוצאות שאינן קריטיות וזאת חוץ לקופת חיסכון שאתה כבר צובר.

8. זכור, קופת החיסכון שייכת לך ואל תשתמש בה לאחרים

בוודאי קורה לך לא פעם שחבר או קרוב משפחה, פונה אליך בבקשה לעזרה כלכלית ואז מיד עולה בראשך רעיון לשבירת החיסכון שלך, שכרגע אינה קריטית עבורך. בטח קשה לך מאוד להגיד לא ולהשיבו ריקם, אך זכור, אתה מחויב לשמור על חייך קודם לחיי חברך, "חייך קודמים", אסור לך לסכן את החיים הכלכליים שלך במטרה לעזור לחברך. אם יש לך לב רחב ואתה מעוניין מאוד לעזור למשפחה וחברים, באפשרותך לפתוח קופת חיסכון נוספת שתועד למטרה זו בלבד מבלי לגרוע מהקופה האישית שלך.