מהי הדרך הנכונה לרכוש דירה יחד עם שותף?

ינואר 23, 2022

כל אחד מאיתנו רוצה להשקיע בנדל"ן. אין מה לעשות, זה התחום היחיד הבטוח בצורה כל כך חזקה. מחירי הדירות כל הזמן נמצאים בעליה, וכל יום שעובר בלי לרכוש דירה הוא הפסד עבורכם. אבל מה תעשו אם יש לכם הון עצמי אך הוא לא הולם את כמות ההון העצמי שנצרך לדירה במדינת ישראל? תרכשו דירה עם שותף. 

 

זה נשמע פנטסטי יותר ממה שזה. כדאי לכם לשמוע מה זה דורש ממכם ואיך ייראו החיים שלכם אחרי שתחליטו לבצע את העסקה. כי לקנות דירה עם שותף זה כמעט להתחתן איתו. אתם צריכים לקחת בחשבון שאסור לכם להגיע למצב של ויכוחים ואי הבנות, זה עלול לעלות לכם ביוקר. 

שאלות ותשובות בתחום השקעה עם שותפים

שאלה. אני רוצה לרכוש דירה עם שותף, אך לשנינו אין הון עצמי. מה שחשבנו לעשות זה למשכן את הדירות של שנינו ויחד לרכוש דירה. השאלה היא האם יהיה לנו מס רכישה? 

תשובה. אין דבר כזה לרכוש דירה בלי לשלם עליה מס. אלא מה? לחלק מרוכשי הדירות מדינת ישראל התירה לא לשלם מס. לזוגות צעירים, לאנשים מחוסרי דירות ועוד. ולכן, אם יש לכם דירה על שמכם, אין סיכוי שתצליחו להיפטר ממס הרכישה המוטל עליכם. חוץ מזה, חשוב לזכור את התקנה החדשה האוסרת שיעבוד דירה קיימת לצורך גיוס הון עצמי. מה שאומר שלא תוכלו כלל לצאת לקראת העסקה. 

שאלה. אני ואשתי מתכוננים לרכוש את הדירה הראשונה שלנו. ואז באמצע תהליך לקיחת המשכנתא, כמעט לפני החתימות, אמא שלנו נפטרה, והורישה לי ולעוד כמה אחים דירה. השאלה היא האם אצטרך לשלם מס על הדירה שאני מתעתד לרכוש עכשיו? 

תשובה. תלוי כמה אחים אתם. אם הדירה מחולקת בין ארבע אנשים ומעלה, אין צורך לשלם על דירה נוספת, מס רכישה. אבל חשוב שתדעו כי אם אתם קונים דירה מעל 1.7 מיליון שקלים, תאלצו לשלם מס רכישה. עקרונית, זוגות שרוכשים דירה ראשונה פטורים מתשלום המס, אבל מי שקונה דירה מעל המחיר הנקוב לעיל, אינו זכאי לפטור ממס רכישה, והוא יחוייב על ידי רשות המיסים לשלם את המס. 

רגע לפני שאתם מתחילים לחשב כמה מס יהיה מוטל עליכם בגלל המחיר היקר של הדירה, כדאי שתדעו כי מס הרכישה עליו תחויבו יהיה רק על ההפרש שבין 1.7 מיליון בין מחיר הדירה. כי על סכום של 1.7 מיליון אתם כן זכאים לקבל פטור מתשלום מס הרכישה. 

איך אפשר למנוע עמלות יקרות כאשר לוקחים את המשכנתא? 

לפני שאתם מחליטים החלטה כל שהיא, אנחנו ממליצים לכם להגיע אלינו לפגישה. המומחים שלנו יעזרו לכם להבין איזה גובה הון עצמי אתם יכולים ומסוגלים לתת, כמה משכנתא מומלץ לכם לקחת, ואילו צעדים אסור לכם לעשות. לפני שאתם פוסעים את הפסיעה הראשונה תנו לנו לתת לכם יד. 

אני רוצה להיפגש עם המומחים של מגזין פיננסי.