מהי כלכלת משפחה?

נובמבר 3, 2020

גם לכם יש תחושה שאתם קורסים תחת ההוצאות השוטפות של הבית והמשפחה? אם כן, זה הזמן לנסות למצוא דרכים כדי לצאת מהלחץ הכלכלי הזה. 

פרנסת המשפחה עולה יותר ויותר יקר ככל שהזמן עובר, יוקר המחייה עולה ואנחנו מתרגלים למותרות ולשפע שיש לעולם להציע מסביבנו. ועדיין, יש דרכים בהן תוכלו לחסוך כסף כמעט בלי להרגיש ולהעביר את הכסף שחסכתם לטובת מטרות כלכליות חשובות יותר כמו להעלות את רמת החיים שלכם או לטובת מטרות כלכליות אחרות שהגדרתם לעצמכם.

אם הגעתם להחלטה שאתם רוצים לתפוס חזרה את השליטה על הכסף שלכם – זה כבר הצעד הראשון. ריכזתי לכם כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל יותר בקלות:

  • הגדירו תקציב:

אם כרגע אתם לא יודעים בוודאות לאן הולך הכסף, שבו עם בני הזוג שלכם ותעשו לכם תוכנית פיננסית. אני יודעת שזה נשמע עבודה של רואה חשבון, אבל זה יחסית קל. 
הרבה משפחות לא מתקדמות כי הם חיות במצב של "ממשכורת למשכורת" בגלל חוסר ידע בניהול הכסף של המשפחה. אם אתם מוציאים יותר ממה שאתם מכניסים או שאתם תמיד על הגבול של מסגרת האשראי המאושרת שלכם – יש פה בעיה. אתם צריכים תוכנית מפורטת מאוד של ההוצאות וההכנסות שלכם ולחזור לדרך המלך בה אתם יכולים להרשות לעצמכם איכות חיים נורמלית וטובה.


  • תהיו מוכנים להפתעות:

בעלי בתים רבים חושבים שהעיר או השכונה שלהם חסינים מפני מפגעים. יחד עם זאת, החיים הם הפכפכים ובלתי צפויים ושגרת החיים שלכם יכולה להשתנות תוך כמה רגעים בעקבות רעידת אדמה, רקטות או כל דבר אחר. 

אם אין לכם קופת חיסכון גדולה ומשמעותית למקרים כאלה זה בדיוק הזמן ללכת לעשות סקר שוק בחברות הביטוח. ביטוח על הבית הוא הכרח ולא מותרות! כיום יש המון חברות ביטוח ותחרות – תעשו סקר שוק ותקבלו את ההצעה הטובה ביותר.


  • אוכל וקניות:

תקציב המזון הוא החלק הגדול ביותר בתקציב של משפחה, לכן אם כבר בניתם תקציב ואתם לא בטוחים איך אתם עומדים בהוצאות האוכל זה בדיוק הזמן להתחיל לתכנן את הארוחות שלכם. קחו זמן שנוח לכם בשבוע ותתכננו מה בדיוק מכינים ומתי. לפי תוכנית הארוחות תדעו מה אתם צריכים לקנות ומה לא. כשאין תוכנית מסודרת לארוחות זה משאיר פתח גדול מדי לאופציה לקנות אוכל בחוץ – לא משנה אם זה בזמן העבודה או בבית.

כמובן שזה מצוין לצאת למסעדה או להזמין אוכל פעם ב.. העניין הוא התדירות והאם זה היה מתוכנן או שכך יצא כי לא התארגנתם בהתאם.

לגבי הקניות לבית, אם המשפחה שלכם גדלה סביר מאוד להניח שלא תצליחו להיצמד לתקציב המקורי שהגדרתם לעצמכם ולכן מומלץ מאוד שתעברו מקנייה במכולת השכונתית לסופר.
כמו שאמרנו קודם תסדרו לכם את הארוחות ולפי זה תדעו מה לקנות וגם, תעשו רשימה מסודרת של המוצרים שאתם צריכים ויכולים לקנות במחיר זול יותר ברשת גדולה מאשר במכולת כמו: נייר טואלט, טואלטיקה ומוצרי ניקיון.

 

  • נולד לכם ילד? מזל טוב! תתחילו לחסוך:

כשאנחנו הופכים להורים אנחנו לא יודעים מה ילד יום. כל יום הוא מטרה כלכלית בפני עצמה ובדרך כלל אתם מודאגים לגבי היכולת הכלכלית שלכם לשלם הוצאות לא צפויות כמו תחזוקה של הרכב, הבית או טיפול רפואי לילדים.

זה בדיוק הזמן להתחיל לשים כסף בצד בדיוק למצבים כאלה. כלל האצבע הוא לנסות לחסוך 20% מההכנסה. אבל רוב משקי הבית לא יכולים להגיע לחיסכון בסכום הזה ופשוט חוסכים את מה שנשאר בסוף החודש. גם אם אתם חוסכים את מה שנשאר בסוף החודש או שיש לכם חיסכון קטן זה עדיף על כלום.