מהי נקודת איזון בעסק?

אוגוסט 12, 2020

נקודת האיזון היא הנקודה בה הרווח של העסק עומד על 0. זוהי הנקודה בה העסק מפסיק לכסות הוצאות ומתחיל להרוויח.
כשהעסק שלכם נמצא על נקודת האפס שלו, כל הכנסה נוספת היא רווח.
המעקב אחרי נקודת האיזון הוא חשוב מאוד לבעל העסק כדי לדעת האם העסק שלו רווחי וכדי לעקוב אחרי עמידה ביעדים הפיננסיים של העסק.
איך מוצאים את נקודת האיזון? לשם הדוגמא נגיד שהעסק שלכם מייצר ארנקים, כדי לייצר כל יחידה יש לכם הוצאות.
בין ההוצאות נמצא את הבדים והחומרים שמייצרים מהם את הארנקים, שעות עבודה של תופרת, חשמל ועוד. 

לצורך הדוגמא עלות היצור של הארנק עומדת על 100 ₪, החלטתם למכור כל ארנק ב- 120 ₪, וההוצאות הקבועות בעסק הן 6,000 ₪ בחודש.
נקודת האפס היא כמות הארנקים שהעסק יצטרך למכור החודש כדי לעמוד על רווח 0,אחרי שימכור את הכמות הזו הוא יתחיל להרוויח.

הוצאות קבועות = 6000 ש"ח

עלות ארנק  = 100 ש"ח

מחיר לצרכן  = 120 (רווח 20 ש"ח ליחידה)

6000 (הוצאות קבועות) / 20 (רווח ליחידה) = 300 (כמות הארנקים שנצטרך למכור על מנת שהעסק יגיע לנקודת האיזון)

זה אומר שהעסק צריך למכור 300 יחידות כדי לעמוד על נקודת האיזון.  לפיכך שברגע שיימכרו 301 ארנקים, העסק יהיה רווחי. 


איזה הוצאות הן הוצאות קבועות?
עלויות קבועות הן עלויות שלא קשורות לייצור של המוצר. 
הוצאות כמו שכר דירה, ביטוח וארנונה תצטרכו לשלם גם אם תייצרו החודש או לא תייצרו.
אותו דבר לגבי תשלומי מימון קבועים כמו משכורות לעובדים, רואה חשבון, תשלומי הלוואות וכיוצא בזה. 

איזה הוצאות הן הוצאות משתנות?
אלה ההוצאות שהייצור משפיע עליהן באופן ישיר, הגדלה או הקטנה של הייצור תגרור שינוי בהוצאות המשתנות.
בעלויות המשתנות ניתן לכלול חומרי גלם עבור הייצור, חשמל, אריזה ועוד. 

מה עושים במצב בו לא מגיעים לנקודת האיזון?
יש מצבים בהם העסק לא יכול לייצר את הכמות הנדרשת כדי להגיע לנקודת האיזון מסיבה כלשהי. 
בכזה מצב, העסק לא יכול להיות רווחי והמשך הפעילות בצורה כזאת תגרור את העסק להפסדים עצומים ותפגע ביכולת הקיום של העסק.
אבל, נקודת האפס היא לא משתנה שאי אפשר לשנות.  אם נתמחר שונה את המוצר או נבצע שינויים בעלויות הייצור – נקודת האיזון תקטן ותהיה ברת השגה. 

נמשיך בעזרת הנתונים שלנו – אם נעלה את המחיר ליחידה בשקל אחד, ונקטין את עלויות היצור בשקל אחד תתקבל המשוואה הבאה:

הוצאות קבועות = 6000 ש"ח

עלות ארנק  = 99 ש"ח

מחיר לצרכן  = 125 (רווח 26 ש"ח ליחידה)

6000 (הוצאות קבועות) / 26 (רווח ליחידה) = כ- 231 (ארנקים שנצטרך למכור על מנת שהעסק יגיע לנקודת האיזון)

 

אז מה בעצם עשינו פה? הבנו שהעסק לא רווחי , לכן ייעלנו את עלות יצור הארנק שלנו בשקל אחד ( ייעול של 1%)
העלנו את המחיר לצרכן בחמישה שקלים (עליית מחיר לצרכן בכ- 4%) כעט עלינו לבצע שוב בדיקת נקודת איזון
יעד המכירות שלנו ירד ל231 ארנקים במידה ולא נגיע שוב לנקודת האיזון יש לבצע חשיבה מחדש, להוזיל את עלות חומרי הארנק,
לנסות להוזיל את ההוצאות הקבועות או לחילופין להעלות את המחיר לצרכן.

מה נותנת הבדיקה של נקודת האיזון?
בדיקת נקודת האיזון נותנת תמונה ברורה מאוד של מה העסק צריך לעשות מבחינה עסקית להתחיל להרוויח או לחילופין להישאר רווחי.
בעזרת ניתוח מדויק של נקודת האפס (נקודת האיזון) אתם כבעלי עסקים תוכלו לנהל מעקב צמוד על הרווחיות של העסק שלכם בעזרת ניהול עלויות הייצור ותמחור המוצר. נוסף על כך, לפי יכולת המשחק בין שני המשתנים האלו, תוכלו לדעת האם משתלם לכם להמשיך לייצר את המוצר שלכם או שאולי הגיע הזמן לעבור למוצר חדש