מהן הזכויות של דייר מוגן בדמי מפתח? מה החובות של המשכיר דירה בדמי מפתח? כל התשובות בכתבה הזו

מרץ 20, 2022

השכרת דירה בדמי מפתח היא אחד הדברים הוותיקים שכל אחד מאיתנו זוכר. מה זה דמי מפתח? כמה דירות מושכרות היום בשיטה זו? מהן החובות והזכויות של בעל הדירה והדייר המוגן? המשיכו לקרוא עוד פוסט מקצועי של קבוצת המפתח. 

מה זה דמי מפתח? 

דמי מפתח זה התשלום הראשוני אותו משלמים דיירים מוגנים בתחילת חוזה השכירות שלהם. התשלום עבור דמי המפתח הוא תשלום גדול, ואחר כך התשלומים עבור השכירות החודשית הם תשלומים ממש קטנים, בסדר גודל של כמה מאות שקלים בודדים. שכירות בדמי מפתח מקנה לדייר המוגן זכויות עבור מגורים בדירה בלבד. 

האם יש היום אנשים המתגוררים בשכירות בדמי מפתח? 

יש היום בין 20,000 ל-35,000 דיירים מוגנים המתגוררים בדמי מפתח. לחלקם יש את הזכות להעביר את הזכויות שלהם בירושה ולחלקם לא. מדי שנה יש כמה מאות בודדות של עסקאות חדשות בדמי מפתח, וגם זה באזורים מסוימים. אנשים שרוכשים דירות להשקעה, אין להם שום עניין להשכיר אותן בדמי מפתח מאחר והתשואה בהשכרת נכס בשיטת דמי מפתח, היא כמעט אפסית. 

עד כמה דורות אפשר להעביר זכויות על דירה בדמי מפתח? 

איך זה עובד? בעיקרון לכל דייר מוגן יש זכות להעביר את הבעלות על הנכס המושכר, או יותר נכון את הזכויות להתגורר בו בשכירות, ליורשים שלו. כל זה רלוונטי כאשר הדייר המוגן בעצמו שילם את דמי המפתח. לאחר שהדירה עברה בירושה פעם אחת ליורשים דיירים מוגנים, כבר אין אפשרות להעביר שוב את הדירה ליורשים של היורשים. 

גרים בדמי מפתח? זה החובות שלכם

  • אסור לכם לבצע שום שינוי בתמהיל הדירה שהינו בגדר שינוי מהותי. אלא אם כן בעל הדירה נתן לכם את רשותו. 
  • מותר לכם למכור את הזכויות הלאה, רק בתנאי שבעל הדירה אישר לכם פעולה זו. 
  • אתם חייבים לגור בדירה כדי לשמר את הזכויות שלכם. אם עברתם לגור במקום אחר ואת הבית בדמי מפתח אתם רוצים לשמר כדי שיהיה לכם אפשרות לגוון, בעל הדירה יכול להגדיר אתכם כאילו שנטשתם את הבית, ולשלול ממכם את הזכויות על הדירה. 

יש לכם נכס המושכר בדמי מפתח? זה מה שאתם צריכים לדעת

  • אסור לכם להוציא דייר מוגן מהבית שלו. אם מטרת השימוש בנכס השתנתה, אתם יכולים לבדוק את האופציה של פינוי הדייר המוגן. 
  • במקרה של מות שוכר הדירה שלכם, הדירה חייבת להמשיך להיות מושכרת לאחד מקרובי משפחתו שהתגוררו איתו בחצי שנה האחרונה. אם יש לכם אינטרס לקבל את הנכס לידיים שלכם חזרה, אתם יכולים לבדוק לעומק האם הם אכן גרו איתו בחצי שנה האחרונה. 
  • אם קניתם נכס שכבר מושכר בדמי מפתח, אסור לכם למנוע מהדיירים להמשיך להתגורר בנכס שלכם. 
  • אם הבניין כולו משפץ, אתם צריכים להתחלק יחד עם הדייר המוגן חצי חצי בתשלום עבור השיפוצים. אבל למעשה רוב רובם של בעלי הדירות כלל לא משלמים והדיירים המוגנים משלמים לבד את כל עלות השיפוצים.
  • אם הבניין של הנכס עובר תהליך של פינוי בינוי, אתם ולא אחרים צריכים לדאוג להמשיך את השכירות של הדייר תמורת אותו תשלום בדיוק במקום אחר. 

הקליקו כאן ותקבלו עוד מידע חשוב מהמומחים של חברת המפתח – המדריך למשקיע המתחיל.