מה זה ייעוץ כלכלי לעסקים?​

האם גם אתה מבעלי העסקים ששואלים את עצמם:

כמו שניתן לראות, אלה שאלות קריטיות להצלחת העסק שלך.
ייעוץ כלכלי נכון יעזור לך למצוא את התשובות המדויקות לשאלות הללו, ובכך למקסם את הצלחת העסק שלך.

חיסכון כלכלי

הרבה מהעסקים בישראל נושא הכסף נדחק הצידה מסיבות של חוסר ידע וחוסר בזמן.
במצב כזה לא שמים לב לדברים שגורמים לעסק "לדמם" כסף, יש בזבוז של כסף על דברים מיותרים ואין סדר ובקרה המאפשרים התנהלות כלכלית נכונה בשוטף ובזמנים מיוחדים. ניהול כלכלי לעסק אמור לתת פתרון לכל נושא כלכלי אתו העסק מתמודד, החל משלב ההקמה, דרך תקופות חלשות יותר וגם בתקופות של צמיחה והתרחבות.

חלק מהדברים הכלולים בייעוץ כלכלי הם: תמחור מוצרים, בניית תקציב עסקי, ניהול תזרים מזומנים, הבנת צרכי האשראי של העסק, בדיקת רווחיות של מוצרים ושירותים הקיימים בעסק, ניהול דוחות רווח והפסד, בדיקת רווחיות של השקעות עתידיות וכן הלאה.
בעצם, הייעוץ הכלכלי מתייחס לכל החלטה עסקית הכוללת בתוכה היבט כספי – במילים אחרות, כמעט כל החלטה בפעילות של העסק.
ייעוץ כלכלי זה לא מותרות, זה שירות נדרש לכל עסק בכל תחום שיכול בהחלט לגרום לעסק לחזור להיות רווחי- בגלל שהיועץ הכלכלי הוא אדם עם ידע כלכלי וזמן שאין בדרך כלל לבעל העסק.

מטבע הדברים כל בעל עסק "מאוהב" בעסק שלו והנטייה היא "לוורד" את הדברים- לראות את הדברים דרך משקפיים ורודות ולא להסתכל למציאות בעיניים גם כשצריך,
מה שמקשה עליו לראות את הדברים הבעייתיים ולכן הוא צריך את היועץ הכלכלי שייתן לו מבט אובייקטיבי מבחוץ.
ברגע שבעל העסק מבין שמשהו פה "לא עובד" והעסק לא מממש את כל פוטנציאל הרווח שלו- זה הסימן הכי טוב לזה שהגיע הזמן לקבל ייעוץ מקצועי.

היועץ הכלכלי מקבל תמונה מלאה של המצב הפיננסי של העסק, דוחות רווח והפסד של רואה החשבון, כוח האדם בעסק  האם יש יותר מדי אנשים או שאולי המשכורות גבוהות מדי ביחס לעסק, מצב הנזילות של העסק- האם יש לעסק כסף נזיל לעבודה שוטפת?, את שיטת הגבייה של העסק, מצב המלאי ועוד.

באמצעות כל הנתונים שהוא אוסף, היועץ הכלכלי נותן לבעל העסק תמונה ברורה ואובייקטיבית של מצב העסק, נקודות חוזק אותן צריך לשמר ונקודות תורפה כלכליות אותן צריך לשפר וכמובן, היועץ מציע פתרונות על מנת לצמצם את נקודות התורפה ולהכניס את העסק למסלול המהיר כדי לחזור להיות עסק מרוויח.

תזרים מזומנים

נושא תזרים המזומנים מספק מידע קריטי על המצב הכלכלי של העסק שאי אפשר למצוא בדוחות אחרים. תזרים המזומנים מראה לנו בעצם את מצב החשבון וההתחייבויות של העסק ברמה יומית, ומתוך זה אנחנו יודעים כמה נכסים נזילים יש לו.

בלי תזרים מזומנים או בלי כמות מספיקה של נכסים נזילים העסק נמצא בסיכון גבוה יותר לחריגות מהתקציב, לקיחת הלוואות לצורך פעילות שוטפת וצבירת חובות.
לעומת זאת, שמירה על תזרים מזומנים מאוזן נותנת לבעל העסק את היכולת לתכנן את הפעילות העסקית של העסק בחודשים הבאים ואפילו בחצי שנה הקרובה בנושאים מגוונים כמו ניהול מלאי, תשלומי מס עלויות תפעול וכו'.

באמצעות תזרים המזומנים אנחנו יכולים לראות כל יום את היתרה העדכנית בבנק ועל ידי זה מתגברים על בעיה מאוד מרכזית אצל עסקים בינוניים וקטנים הערכה גבוהה מדי של הכנסות והערכה נמוכה מדי של הוצאות, כך אפשר להתמודד עם המציאות בזמן אמת וניתן לבצע את השינויים הנדרשים במהירות יחסית- ברגע שעולים על הבעיה בזמן אמת זמן התגובה הוא יותר קצר מאשר אם היינו עלים על הבעיה מאוחר יותר.
מעקב צמוד בעזרת תזרים מזומנים יכול לעזור בהבנה על מה צריך לשים את הדגש כדי להישאר רווחיים: להקפיד על גבייה, הקטנת מלאי, להגדיל מכירות, לקצץ הוצאות ועוד.

בניית תקציב

כל עסק חייב שיהיה לו תקציב עסקי לפיו הוא מנהל נכון את הכספים בעסק ביום יום ובזמנים מיוחדים- כמו זמני משבר או לחילופין בזמן צמיחה והתרחבות. עם התקציב אפשר להתנהל באופן מתוכנן, לקבל החלטות באופן מודע ושקול ולהסתמך פחות על הגורל.
עם תוכנית ברורה איך להתקדם ולהשתפר ביחס לשנה הקודמת.

התקציב הכלכלי הוא בעצם תוכנית העבודה לקראת השנה החדשה, שנבנית על ידי היועץ הכלכלי בצורה של טבלת הכנסות והוצאות משוערות. הוא בונה את התוכנית – התקציב העסקי, בהסתמך על המידע שהוא אסף על העסק בנוסף לנתונים הקיימים במשק בענף הספציפי של העסק – כמו תחזיות גידול, סיכון וכו'.

בעל העסק חייב להבין שעסק שלא מתנהל לפי תקציב עסקי מגלה בעיות פיננסיות לבד רק כשהן כבר בממדים גדולים ושהרבה יותר קשה לתקן את המצב, בעזרת ייעוץ כלכלי אפשר לעלות על הבעיות כשהן עדיין קטנות ונקודתיות ואפשר לתקן אותם בזמן אמת – "על המקום" ולא להיסחב איתם עד למצב שהן משפיעות לרעה על העסק.

כשמשווים את דו"ח רווח והפסד בפועל לתקציב המתוכנן- אפשר לזהות את החריגות ,להבין מה גרם לפער בין מה שתכננו למה שבוצע בפועל- וכמובן לתקן. אם הוצאנו יותר כסף מהמתוכנן צריך לבדוק על מה ואם לחילופין הכנסנו פחות כסף מהמתוכנן – צריך לבדוק מה ניתן לעשות כדי לצמצם את הנזקים.

בנוסף, עסק שמתנהל עם תקציב עסקי מוגדר, פחות מתפתה לבצע עסקאות לפי תחושות בטן אלא בצורה רציונלית, מבוקרת ומתוכננת וככה הוא נמנע מביצוע עסקאות שגוררות התחייבויות כספיות גבוהות ממה שהעסק יכול להרשות לעצמו להתחייב.

והכי חשוב, תקציב שבנוי ומנוהל נכון הוא הבסיס לשקט וביטחון לבעל העסק- כשבעל העסק יודע כמה כסף העסק מכניס כל חודש וכמה הוא מוציא זה נותן לו שקט וביטחון לתכנן מהלכים קדימה בצורה מחושבת ואחראית ולא בלחץ של זמן או כסף.

מיתוג

דבר נוסף, כל עסק צריך מיתוג – לא משנה אם זה חברה בינלאומית, יצרן מקומי או עסק בשלבי הקמה. בשונה ממיתוג גרפי שזה בחירת השם לעסק, השלט בכניסה לעסק ומוצרי פרסום. 

התהליך שנדרש כדי להפוך עסק למותג הוא רחב יותר ומכיל היבטים פרסומיים וניהוליים שבסופו, נקבל מותג חזק שמתומחר יקר יותר, מושך יותר לקוחות, גורם לרווחיות ומייצר צמיחה לטווח ארוך.

למשל בתחום הביגוד, יש מאות אלפי יצרני בגדים אבל רק מעט הם ה"מועדפים" על הצרכנים,
מה שעושה את ההבדל זה המיתוג שהחברה בנתה לעצמה.
כדי לבנות את המיתוג של העסק צריך להחיל בבדיקה, מה בעל העסק מצפה שיקרה, מה המצב שלו ביחס לעצמו (כלכלית, ניהולית)
 ומה המצב שלו ביחס למתחרים.

מיתוג הוא התוצאה של ערך מוסף שבעל העסק נותן מבחינת המוצר או השירות , ערך טכני מוחשי או רגשי
ובכך זה הוא מבליט את עצמו ביחס למתחרים שלו  ואת הערך הזה צריך להדגיש ולהגדיר במדויק כי עליו ייבנה כל המותג.

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

טיפים לחסכון

מדינת ישראל מכירה בצורך של פש"רים לרכוש דירה, והיא מבינה, כי זה שפשטתם רגל, לא אומר כלום לגבי הרמה הניהולית בה אתם מנהלים את הכסף>>>
קיבלתם סירוב משכנתא שניה לפני חתימת החוזה? אסור לכם לתת לסירוב המשכנתא להשתלט על חייכם. אם יש לכם מטרה אתם לא צריכים לוותר עליה. המומחים>>>
זוג צעיר שרוצה לרכוש דירה, דבר ראשון הולך להוציא אישור עקרוני על מנת להיות רגוע שיש לו על מה לחתום חוזה. אבל אנחנו שוכחים שאישור>>>