מה שלא כדאי לשתף בנושא הכספי את הילד

ינואר 30, 2021

ילד שהוכשר בילדותו לניהול כלכלי, סביר להניח שיגדל מפותח יותר, עצמאי יותר, אינטליגנטי ומוכשר. תכונות אלו יקדמו אותו בחייו, יעזרו לו להתמודד עם אתגרי החיים וישפרו את איכות חייו לטובה. 

כדי שתצליח לעזור לילדך, אנו ממליצים לך מאוד, למצוא זמן מתאים לך ולילדך, זמן רגוע ונוח בו תוכל לטפטף לו טיפין טיפין של מידע הקשור לנושא הכספי. כך הנושא ישתרש במוחו והוא יקבל משמעות כשיגדל ויצא לחיים עצמאיים. זכור שהמידע שאתה מעביר לו, חייב להתאים לגילו ולרמת התעניינותו, זה צריך להיות בצורה שתסקרן אותו לשמוע עוד, להמשיך להקשיב, להביע רצון לדעת ולהבין. נושאים כמו ניהול תקציב, צרכנות נבונה וחיסכון כספי, חשובים ביותר לחינוך, כבר מגיל אפס. נושאים אלו יסייעו לו בהתמודדות עם אתגרים כלכליים גם בגיל הילדות וכמובן, בשנות הבגרות היותר מאוחרות. 

לעומת זאת, לא כל דבר פיננסי צריך לשתף ילדים. להפך, ישנם דברים שיש להימנע מלשתף בהם את הילדים.

בנושא הכספי יש דברים שלא משתפים ילדים

מהם הדברים הכספיים בהם לא כדאי לשתף את הילד?

1. אל תיידע אותו בסכום שאתה מרוויח

אל תשתף את הילד כמה אתה משתכר או מרוויח כל חודש. ילד אינו בשל מספיק כדי להבין משמעות של רווח אם הוא הרבה או מעט ויכול לפרש זאת בצורה מעוותת. גם ילד בוגר שכבר מבין יותר בנושא ומפרש נכון יותר, מומלץ גם כן להימנע מלשתף אותו בכך, וזאת כדי שלא יתערב בניהול התקציב וההוצאות וגם לא יפרש את יכולותיהם של הוריו לטוב ולמוטב. 

2. אל תגלה מי מההורים מכניס יותר כסף

חשוב לא לגלות לילד ידע מי מההורים מרוויח יותר בעבודתו, הוא עלול להשוואות בין הוריו את רמת היכולות שלהם ותרומתם הכספית לבית.

3. אל תספר לילד כמה עולה שכר השמרטפיות שלו

הילד לא אמור לדעת כמה אתה משלם לבייביסיטר שתשמור עליו בזמן שאתה יוצא לסידורים או בילויים, הוא  עלול לערער את הסמכות של הבייביסיטר בעיניו.

4. אל תשתף כמה צברת בביטוח הפנסיה

ניתן ללמד את הילד ולתת לו מידע בתחום הפנסיה אם הוא מתעניין בה, אך חשוב לא לשתף אותו ספציפית, אם יש לך פנסיה וכמה צברת בו. קשה לילד לקלוט את המושג שהכסף אינו ניתן לשימוש ברגע זה.

5. אל תשתף במצב הכלכלי של חברים או קרובים 

אל תשוחח עם הילד או לידו בכל הקשור לטיב מצבם הכלכלי של חברים או קרובים. מידע זה עלול להשפיע על תיאום הציפיות שלו מהחברים ומהקרובים שלו. כך לדוגמא: אם הילד ישמע שדודו הוא עשיר ובעל אמצעים, הוא יצפה ממנו למתנות וכדומה. אם ישמע שחברו הוא עני, הוא עלול להתרחק ממנו חלילה, להשפילו ולא להתעניין בו. אם אתה מעוניין ללמד את הילד שלך בנושא סיכונים כלכליים, השתמש בדוגמאות כלליות  בלבד ללא קשר למצבים אישיים של אנשים מסוימים.