מחיר למשתכן: המדינה למען האזרח?

דצמבר 10, 2020

שינוי משמעותי בעולם הנדל"ן: משרד האוצר בא לקראת הציבור ומתכוון לתת אישור על מכירת הדירות שנקנו דרך תוכנית מחיר למשתכן באופן מיידי.

ידיעה זו אמורה להוות חדשה טובה עבור האנשים אשר קונים את הדירות. אך, האם החלטת משרד האוצר היא לא לטובת האזרחים אלא בעצם נועדה רק על מנת להגדיל את רווחי המדינה בעזרת אחוזים גדולים של מס השבח? האם קיימים בכלל דרכים שבעזרתן הדור החדש לא ירים ידיים מהרעיון של רכישת דירה בעקבות הצעד שנקט משרד האוצר?

מחיר למשתכן

מתחילתה של התוכנית מחיר למשתכן נקנו עד היום עשרות אלפי דירות. דירות אלו נמצאות תחת הזכאות של משרד השיכון והבינוי. רוב האנשים רוכשים במסגרת תוכנית זו את דירתם הראשונה. במסגרת התוכנית למשתכן, חל על כל אדם אשר רצה לרכוש דירה איסור למכור אותה, כל עוד לא חלפו חמש שנים מהיום בו התאכלסו בדירה או שבע שנים מהיום בו זכה בהגרלה שנעשתה במסגרת התוכנית. במידה והאדם אשר רכש את הדירה מפר את אחד התנאים האלו, אותו לקוח נקנס בסכום כבד.

בעקבות משבר הקורונה, רבים מהאזרחים חווים קשיים כלכליים שבעקבותיהם ביקשו למכור את הדירה שלהם במיוחד עקב הקושי שנוצר ביכולת לשלם את המשכנתא.

הבשורה כי משרד האוצר מתכוון לאפשר לרוכשי הדירות דרך תוכנית מחיר למשתכן למכור את דירתם, היוותה עבור הציבור בשורה די משמחת.
אך האם ביטול ההנחיות שאוסרות על מכירת הבתים שנרכשו דרך התוכנית היא בעצם ניצול של המשבר ודרכה של המדינה להגדיל את רווחי קופת המדינה?

מגפת הקורונה הביאה רבים מהציבור, במיוחד בקרב הזוגות הצעירים שרכשו דירה בתקופה זו, למצב כלכלי די עגום, בעקבות פיטורים או יציאה לחל"ת. ההכנסות של רבים מהם קטנו משמעותית וההוצאות נשארו כמו שהן ואפילו גדלו. מצב זה מכניס רבים מהאוכלוסייה למצב כלכלי עגום. בנוסף לכך, המשכנתא לבדה מכבידה במיוחד על ההוצאות החודשיות של הציבור בקרב הזוגות הצעירים בפרט, מה שמוביל רבים לקושי רב בניסיון לעמוד בתשלומים של המשכנתא או בניסיון ברכישת דירה בכלל.

עזרה עם המשכנתא 

החלטת משרד האוצר לעזור לציבור שחווה קשיים כלכליים ולא מצליח לעמוד בהחזר תשלומי המשכנתא ושכר הדירה היא הישג חיובי וחשוב לטובת אוכלוסיה זו.

עם זאת, אסור לשכוח את ההשפעות של החלטה זו שמתבטא דרך תשלום מס שבח.

זה אומר שההיתר למכירת הנכס אותו קיבלו הרוכשים כרוך בתשלום מס השבח אם עוד לא עברו 18 חודש, תקופת זמן שבעבר נתנה פטור מתשלום מס שבח.

מס שבח הוא בעצם המס שאתה משלם על ההפרש בין מחיר שבו רכשת את הנכס לבין המחיר בו מכרת אותו, גובהו עומד על 25 אחוז ובפועל הוא יכול להגיע לגובה של עשרות אלפי שקלים . 

מה יהיה ערכו האמיתי של מס השבח?

עולה השאלה איך בעצם יחשבו את מחיר הרכישה? האם הסכום אותו יקחו בחשבון הוא אותו סכום ששילמו עליו בחוזה דרך התוכנית מחיר למשתכן? או בעצם הסכום המקורי של הנכס לפני ההנחה על מחיר השטח שניתנה דרך התוכנית ?

ובכן, אכן קיים הפרש גדול מאוד מהתשלום שהזוגות הצעירים שילמו על הנכס דרך התוכנית, לבין ההחלטה של המדינה על גובה המס והדרך שבה נעשה החישוב שלו. זאת אומרת, שבעזרת מיסים חדשים שהמדינה מטילה על מוכרי הנכסים היא מנסה להגדיל את רווחי קופת המדינה וכך כל אותם רוכשים שהזדקקו לסיוע נמצאים עם אותם קשיים.

האם נותרה תקווה לדירה לדור הצעיר?

ישנם אזרחים רבים שבזכות תוכנית מחיר למשתכן הצליחו לקנות דירה למרות שלא הצליחו לצבור הון אישי המספיק עבור מימון דירה במחירים רגילים הקיימים בשוק ובעקבות כך לא חשבו שיצליחו לקנות דירה אי פעם ולצאת ממעגל השכירות.

בעקבות כך שהמדינה והבנקים סייעו לאזרחים לרכוש דירה בעזרת תשלומי משכנתא חודשיים, בעזרת הון עצמי מוקטן (רק בעשרה אחוזים), תוכנית מחיר למשתכן הצליחה לאפשר לאותם אזרחים לקנות דירה ולא להיות משועבדים לתשלומי שכירות יותר .

בעקבות משבר הקורונה שומעים על יותר ויותר קשיים כלכליים המשפיעים על מרבית האזרחים ובמיוחד על אלה שחוו קשיים לפני כן. מרבית מהזוגות אשר רכשו דירה דרך התוכנית, לא יצליחו לעמוד בתשלום המשכנתא והדרך היחידה שאיתה יצליחו לשלם, היא למכור את הדירה שבבעלותם.
בעקבות תשלום מס השבח, מרבית הסכום שאותו ירוויחו על מכירת הדירה, יעבור חזרה לבנקים לצורך תשלומי המשכנתא ולמשרד האוצר. צעד  זה יגרום לרבים מהזוגות לחזור להיות משועבדים לתשלומי שכירות או לחזור לגור אצל ההורים. בעקבות כך, דור שלם של זוגות צעירים לא יצליחו לרכוש דירה בעתיד הקרוב וכך החלום שלהם להיות בעלי נכס נגנז.

נשאלת השאלה, למה המדינה לא מאפשרת לאזרחים סיוע רלוונטי יותר למצב הקיים? למה היא לא מאפשרת פריסה מרווחת יותר של תשלומי המשכנתא לעוד שנים נוספת על מנת למנוע מאותם צעירים לאבד את הדירה שבבעלותם ולהצליח לחיות בקצת יותר שלווה ותקווה לעתיד טוב יותר לילדים שלהם?

אין ספק, דרוש פה שיפור.