דמי הניהול על קרן פנסיה יוזלו למקבלי הקצבה?

מרץ 7, 2021

במשרד האוצר רוצים, סוף סוף, לעשות סדר בעניין גובה דמי הניהול לגמלאים מקבלי הקצבה. מסתבר שאת דמי הניהול הגבוהים ביותר משלמים הפנסיונרים, מקצבת הפנסיה שלהם.

בתחילת דצמבר 2020 הוציא משרד האוצר מתווה חדש שיקבע תקרה מקסימלית מותרת לגביית דמי ניהול מגמלאים. המתווה הוא עדיין לא סופי, הוא רק טיוטה והוא לא משליך על שום דבר. התקרה המקסימלית לגביית דמי ניהול, על פי המתווה החדש, היא לא יותר מ 0.3% מצבירת הקרן.

למתווה זה מחכים כבר משנת 2013, אז עלה הנושא לכותרות יצר הדים לא מעטים, בסופו של דבר, תועלת לא צמחה מכך בזמנו. כעת, מה שנותר לנו לקוות הוא כי המתווה ייכנס לתוקף ודמי הניהול הנגבים מהגמלאים, מקבלי הקצבאות, לא יהיו יותר מהתקרה המותרת.

נתוני שנת 2019 שנאספו בנושא זה, מצביעים על כך שרוב הגמלאים משלמים את דמי הניהול בגובה המקסימלי המותר בחוק. גובה דמי הניהול המקסימלי הוא חצי אחוז מהצבירה. לעומת הגמלאים, משאר עמיתי הקרן נגבים דמי ניהול זולים יותר, הממוצע הוא כ 0.23%. 

דמי ניהול פנסיה

ולמה זה כל כך חורה לנו? 

ההשפעה של דמי הניהול הגבוהים ניכרת היטב בקצבת הפנסיה של הגמלאים. דמי ניהול יקרים, מפחיתים מגובה סכום הקצבה החודשית. ככל שדמי הניהול יהיו זולים יותר, הקצבה שתישאר תהיה גדולה יותר.

הנתונים מראים שאכן, העמיתים בקרנות הפנסיה משלמים גובה  דמי ניהול מופחת ביחס לגובה דמי הניהול שהיו עמיתים משלמים בעבר. כך יוצא שאחד הנמצא בשלב החיסכון והוא חוסך לקרן הפנסיה שלו, משלם דמי ניהול נמוכים מאוד ביחס למה שמשלם אחד הנמצא בשלב הפנסיה והוא מתפרנס ממנה. למה הפנסיונרים צריכים לשלם דמי ניהול גבוהים יותר?  

כעת, עם פרסום המתווה החדש, לנו נשאר לחכות לשינויים. כבר משנת 2013 דנים בסוגיה. נקווה שאכן משרד האוצר יכניס לתוקף את המתווה החדש, וכך לא יוכלו לגבות מהפנסיונרים דמי ניהול מעל 0.3% מצבירת הקרן שלהם. איך אומרים? "נחיה ונראה…"