הדבר שכולם פוחדים ממנו הולך לקרות – ריביות המשכנתא צפויות להתייקר

דצמבר 25, 2022

בנק ישראל שמחפש איך לאזן את המשכנתאות, את העלויות והתמורות במשכנתאות בארץ, כבר מדבר על זה באופן גלוי, בקרוב ממש עתידה הריבית הממוצעת לעלות. דבר שאמור לייקר גם את המשכנתאות הפועלות כבר אצל חלק מהלקוחות. אם עד עכשיו הייתה במדינת ישראל בעיה רצינית עם מחירי הדירות הלא הגיוניים, בקרוב ממש הוצאה גדולה ומשמעותית נוספת עתידה להשפיע לרעה על כל רוכשי הדירות בהווה ובעבר. אם רכשתם בית שגם ככה אתם צריכים להיקרע בשביל המשכנתא שלו, בקרוב ההחזר החודשי שלכם עלול להתייקר, אז תתארגנו בהתאם. האמת היא שלאחרונה פורסם כי שכר המינימום הולך לעלות לשלושים וחמישה שקלים, אבל אין מה להתרגש מהנתון הזה, הוא פשוט בא לאזן בין עלויות ממוצעות למשפחה לבין ההכנסות. כלומר, זה שאתם מרוויחים עוד חמישה שקלים, לא אומר שתראו יותר כסף בחשבון בסוף חודש… 

איך עליית הריבית תשפיע על רכישת דירות בישראל? 

כאשר רוכשים נכס במחיר מציאה, צריכים לקחת בחשבון שזה שמחיר הנכס הראשוני הוא נמוך יחסית, לא אומר כלום לגבי המחיר הסופי שתוציאו עבור רכישתו. אנשים לא תופסים את המימדים של ריביות המשכנתא. זה עובד כך, רוכשים בית במיליון שקלים ומשלמים עוד שלוש מאות אלף שקלים על ריביות משכנתא! לכן, מחיר הנכס לא מתחיל ונגמר במחיר המועבר למוכר, יש את ההוצאות הכוללות של המשכנתא כמו עוד הוצאות נלוות והבנתם את הרעיון… 

התייקרות ריביות המשכנתא עלולה להשפיע בהחלט על ההחלטה של אנשים אם לרכוש דירה גדולה כמו שרצו או קטנה יותר. גובה ההחזר החודשי תלוי בכם, תלוי בבנק ותלוי גם בליווי שלקחתם. יתכנו שני אנשים שרכשו דירות זהות באותו פרויקט אבל אחד מהם שילם הרבה יותר יקר עבור המשכנתא שלו, בגלל שהוא לקח את המשכנתא שלו בלי ליווי צמוד של יועץ משכנתאות… חשוב לזכור, גם כשהריביות בשוק המשכנתאות יקרות ניתן להוזיל אותן על ידי יועץ משכנתאות מומחה. 

מה הגורם שמשפיע על ריבית המשכנתא לעלות? 

על אגרות חוב שמעתם? ברגע שהמחיר שלהן נמצא בירידה, הבנקים לחוצים להעלות את המרווח שהם לוקחים לעצמם בין ריבית בנק ישראל לבין הריבית אותה הם גובים מהלווים בפועל. בפועל, הריבית לא הולכת להתייקר בקפיצה חדה. הצפי של הכלכלנים הוא שאחת לתקופה של מספר חודשים תהיה עליה קלה ולא משמעותית כמעט, אבל כחלוף מספר שנים העליה הזו עלולה להיות גורלית. כאשר אנחנו מדברים על המרווח שהבנקים לוקחים, אנחנו מדברים על לוקחי משכנתאות חדשות. אבל, חשוב לזכור שגם מי שכבר לקח משכנתא ויש לו הצמדה למדד במשכנתא, גם אצלו עלולה להתייקר ההלוואה. 

חולמים לקנות דירה ולהוציא עליה כמה שפחות כסף? הכירו את המומחים של חברת המפתח המנהלת את המגזין הפיננסי שיתנו לכם יד וילוו אתכם בדרך להגשמת החלומות. 

הקליקו כאן ותיערכו בהתאם לקראת צעד מכריע שכזה.