חזרתם לגור אצל ההורים? כך תוכלו להפוך את התקופה לחיובית

נובמבר 5, 2020

הורים רבים נקלעו למצב כלכלי דחוק ולקשיים כספיים עקב הקורונה. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא משבר הקורונה, בעקבות משבר הקורונה צעירים ישראלים רבים ביטלו את השכירויות וחזרו לגור אצל ההורים, דבר שהקל עליהם משמעותית, כך הם לא צריכים לשלם דמי שכירות ומחיה.

צעירים אלו, בגילאי 20-30 חיים על חשבון ההורים, חלקם התרגלו לרמת חיים שונה ואף גבוהה יותר וחלקם אף איבדו את מקום עבודתם ולכן גם לא יכולים לסייע בהוצאות המחייה של הבית.

בתחילה כל המצב היה נראה זמני, היה נראה שהם הגיעו לגור עם ההורים לתקופה אבל הם תכף חוזרים לגור בדירה נפרדת והם חוזרים להיות עצמאיים, להרבה הורים זה היה נראה בהתחלה כדבר חיובי, קשרי המשפחה יתהדקו ויצא מהקורונה משהו טוב. עובר הזמן והקורונה עדיין כאן ואיתה המגבלות שכנראה ילוו אותנו לזמן ארוך, מתברר שהמגורים בבית ההורים הפכה לקבועה ואיתה הקשיים הכלכליים שנוצרו.

ישנן השלכות רבות במערכת היחסים המשפחתית ובתחומים נוספים רבים בעקבות השהות של הצעירים בבית ההורים, אך ההשלכות הכלכליות הן משמעותיות מאוד.

משמעות החזרה לבית מבחינה כלכלית היא עליה משמעותית בכל הוצאות המחיה: הוצאות חשמל, מים, מזון, בילויים, דלק וכו', כאשר מדובר בתקופה זמנית זה לא מהווה שינוי משמעותי, יודעים שתכף הכל משתנה, אך כעת, בתקופת הקורונה, השהות היא ארוכה והפערים בהוצאות גדולים, במיוחד כאשר מקור הפרנסה של ההורים נפגע גם הוא. העלייה בהוצאות לעומת הירידה בהכנסות יכולה להיות משמעותית ועלולה להביא למשבר כלכלי להורים.

איך ניתן לצמצם את הנזקים ולהפוך את התקופה לחיובית?

אל תתעלמו מהבעיה.

אם אתם מרגישים קשיים כלכליים בעקבות החזרה הביתה, אל תנסו להתעלם מהבעיה. שבו עם הילדים, דברו איתם על המצב ונסו לארגן מחדש את ההתנהלות הכספית כפי שהיא מתאימה לכם היום. לפני השיחה עם הילדים כדאי לבדוק את מצב חשבונות הבנק, לעבור על תשלומי הארנונה, האשראי, כך תוכלו לתת להם תמונה ברורה יותר, מספרים מדוייקים, לבנות אמון ומתוך כל אלו – לאזן את הקופה המשפחתית.

תחסכו יחד בהוצאות.

שבו איתם על ההוצאות הקבועות ונסו לחשוב איפה אפשר לצמצם. בטלו תשלומים עבור שירותים שאתם כבר לא זקוקים להם. נסו להוזיל פוליסות ובטלו ביטוחים כפולים מול חברות הביטוח. לפני כל קניה בסופרמרקט – תערכו רשימה מפורטת של המוצרים אותם אתם באמת צריכים ואל תתפתו לרכוש מוצרים מיותרים, תשלחו אותם לערוך את הקניות, התשלום הסופי בקופה לפעמים מצליח להכניס לפרופורציות. נצלו הנחות ומבצעים, העדיפו רכישה ברשתות זולות, ונסו לחסוך בכל הוצאות משק הבית.

חלקו בינכם את מטלות הבית.

אם תפחיתו ברכישת אוכל מוכן תגלו שאתם חוסכים לא רע, כן, פשוט להכין את האוכל לבד, חלקו את ניקיון הבית בין כולם במקום להיעזר בעוזרת בית. אם יש לכם גם ילדים קטנים – תנו לגדולים להעסיק אותם, כך תחסכו בהוצאות הבייביסיטר והוצאות עבור חוגים פרטיים.

מצו את הזכויות שלכם.

כדאי לכם לבדוק את תכניות הסיוע שהמדינה נותנת, במיוחד עכשיו, בתקופת הקורונה. בדקו שאתם מקבלים את כל מה שמגיע לכם. חשוב לבדוק אם אתם זכאים להחזרים או הנחות בתשלומים כמו ארנונה, ביטוח לאומי ועוד. בדקו איזה מילגות מגיעות לכם, אולי הבן שלכם זכאי למלגת סיוע למימון לימודים והיא לא נוצלה עד היום? שווה בדיקה.

הגדילו את ההכנסות.

חשוב מאוד לעודד את מי שהפסיק לעבוד, לחזור לשוק העבודה וכך ליצור מקור הכנסה נוסף שיעזור בכיסוי ההוצאות, בן שיצא ממעגל העבודה לא ימהר לחזור, בדרך כלל, אם יש לו מי שמממן את הוצאותיו, אם אין לו הוצאות שכירות או הוצאות מחיה אחרות שההורים ממנים לו (לא תמיד זה כך).

תארגנו מחדש את כל החובות שלכם.

תרשמו בצורה מסודרת את כל החובות שלכם, מלווים ברשימה, צאו לבדוק מהי הדרך המתאימה לכם ביותר להחזר ההלוואות. אם מתאים לכם לדחות את ההלוואות – בנק ישראל אישר לדחות את תשלומי ההלוואה והמשכנתא למשך שישה חודשים, כך שעד לסוף חודש אוקטובר תוכלו להגיע לבנק ולבקש הקפאה של המשכנתא שלכם. ניתנת גם האפשרות של מיחזור משכנתא או פריסה מחודשת להחזר ההלוואה. חשוב גם שתדעו – את ההלוואות שאתם לוקחים, תצטרכו להחזיר, אל תקחו הלוואות בתנאים שלא תוכלו לעמוד בהם.

אל תפגעו בחסכונות שלכם.

הורים רבים מפרישים מדי חודש כספים לקופת גמל, קרן השתלמות, ותוכניות נוספות לחיסכון בבנק. בעקבות המשבר הבריאותי, אישרה ממשלת ישראל לכל אזרח שכלכלתו או כלכלת בן/בת זוגו נפגעה כתוצאה מהמשבר, משיכה מזומנים מקרן ההשתלמות עד 7,500 ש"ח כל חודש, ללא תשלום מס, גם אם עדיין לא עברו שש שנים ממועד פתיחת הקרן.

עם זאת חשוב להדגיש כי הורים רבים הפרישו את הכספים הללו בשביל לעזור לילדיהם להתבסס בחיים הפרטיים שלהם ולקנות להם דירות למגורים. בין אם הם לפני צעד של קניית דירה או לפני חתונה והם מסתמכים על סכומי הכסף שקיימים, ובין אם הם עדיין לא הגיעו לשלב הזה, חשוב להבהיר להם את המצב שנוצר, ואולי הם יבינו ויירתמו לעזור לכם לשקם את הכלכלה שלכם, כדי לדאוג לעתידם הכלכלי.

בסך הכל, משבר הקורונה גרם לכולנו להיות מחושבים יותר וחסכוניים יותר, גם עבור הצעירים שפוגשים לראשונה מצב כלכלי שאינו ודאי, וגם עבור המבוגרים שחשים שהיציבות הכלכלית שהייתה להם נעלמה.

אל תפגעו בפנסיה שלכם.

אל תתפתו למשוך כספים מקרן הפנסיה שלכם, גם אם לפעמים מונחים שם סכומים גדולים שחסכתם במשך עשרות שנים, תשמרו את הקרן לשנות הפנסיה ואל תגעו בכספים האלו, משיכה של כספים אלו עלולה להביא לפגיעה משמעותית בקצבה העתידית שלכם (אם תמשכו בגיל צעיר את הכסף ישאר לכם פחות כסף בקופת הפנסיה וזכויות הקופה יפגעו).

בהצלחה רבה! כדאי לזכור, הרבה פעמים בשביל לעבור את הגל צריך פשוט לכופף את הראש, לתת לו לעבור…