חייבים כסף לבנק? החוק מגן עליכם

מאי 11, 2021

נפל עליכם חוב לבנק? אין לכם אפשרות לפרוע אותו? הבנק לא יכול לעשות מה שהוא רוצה. לא עוד ריביות גבוהות והוצאה לפועל. בנק ישראל יצא בחוקים חדשים המורים לבנקים כיצד לפעול מול לקוח החייב להם כסף. חוקים אלו באים להגן על בעלי חוב לבנק מפני נקיטת צעדים נוקשים נגדו, כפי שהיה עד היום. מה היה עד היום ומהם החוקים החדשים? מוזמנים להמשיך איתנו.

עד היום אם הייתם חייבים כסף לבנק זה היה מרגיש סוף העולם. המצב הכלכלי שגם ככה היה קשה, רק הפך לבלתי נסבל. הבנקים מנסים לעשות הכל כדי לקבל את כספם חזרה בהקדם האפשרי. הבנקים לוחצים, שמים עיקולים על החשבון, מנפחים את החוב עם ריביות פיגורים גבוהות, שולחים תביעות משפטיות כשההוצאות מוטלות על הלקוח, הוצאה לפועל ועוד. במצב כזה לא רק שהבנקים לא מילאו את מטרתם להשיג חזרה את כספם, אלא רק הפכו את המצב לגרוע יותר. הם לא נותנים לבעל חוב יכולת לפרוע את חובו. 

ומה אם כלל לא ידעתם שקיים חוב? השמים נופלים עליכם ביום בהיר אחד. מבלי לקבל הודעה מראש אתם מקבלי צווי הוצאה לפועל או דרישה לפירעון חוב עצום שרק הלך והצטבר מבלי שידעתם על כך ומבלי שהבנק טרח להודיע לכם. 

בעל חוב אינו פושע והוא לא פועל מתוך כוונה רעה, הוא פשוט עומד חסר אונים מול הסכום המפלצתי שנפל עליו ללא תיכנון וכעת תר אחר דרכים ופתרונות לכיסויו. החוקים החדשים יצאו מתוך מטרה להגן על בעל החוב לשמור על כבודו ומצבו הכלכלי גם במצב כזה. כאשר ההתנהלות מול בעל החוב היא רכה ואנושית, הסיכוי לקבלת הכסף גבוה יותר.

מהם החוקים החדשים הנוגעים לבעלי חוב?

על הבנקים להעמיד נציגי בנק שיהיו אחראים על תחום הגבייה ותשלומי חובות

עד לא מזמן, הגביה והטיפול בחובות והסדרים היו נעשים על ידי הפקידים בבנק שיש להם עוד מטלות רבות על הראש, כך שהיה להם קשה להתמסר לכל לקוח ובמיוחד ללקוחות בעייתיים. ברגע שקמו בבנק אנשים שתפקידם לגבות את החובות מהלקוחות ללא מטלות נוספות נהיה להם קל יותר לבוא לקראת הלקוח ולסדר לו את החוב בתשלומים נוחים.

הבנקים מחויבים לספק הסבר מראש להשלכות החוב

הבנק מחויב להסביר ללקוח בפתיחת החשבון, עוד לפני שמגיע למצב של חובות, כיצד הבנק מתנהל מול לקוח במצבים של חובות. הבנק צריך לפרש ללקוח את כל התנאים וחישובי הריביות המסוכמים בהסכם ההלוואה או בחוזה פתיחת חשבון. חשיפה מלאה זו תסייע ללקוחות להימנע ממצב של פיגורי תשלומים וכניסה לחובות.

הבנקים מחויבים לספק ללקוח מכתב המפרט את אופן הסדר החוב

עד היום הבנקים ערכו הסדרי חוב עם הלקוח ודרשו ממנו לחתום על מתן הסבר לתנאים המפורטים בו. הלקוח חתם מתוך לחץ ומתוך רצון לעבור את השלב שיעניק לו רוגע נפשי על ידי פתרון בעיית החוב. אך מה שקרה הרבה פעמים, הלקוח כלל לא ידע על מה הוא חתם וכך נכנס לבעיות והתחייבויות גדולות עוד יותר. כעת לאחר החקיקה, הבנקים יצטרכו להסביר ללקוח על מה הוא חותם ולתת לו את המסמך לשמירה אצלו כדי שיוכלו לעקוב אחר התנאים ולוודא שאין סטיות.

הבנקים מחויבים לתת הודעה מראש בכתב על מקרה של פיגור בתשלום

הבנק חייב לשלוח מכתב התרעה על חוב מיד בתחילת הפיגור. עד היום אנשים רבים כלל לא ידעו שיש להם חוב וביום בהיר אחד קבלו התרעה לתשלום חוב עצום שרק הלך וגדל מצבירת ריביות פיגורים. אם הבנק היה מיידע את הלקוח מיד בפיגור הראשון לפני שהחוב מתחיל לגדול, הלקוח היה יכול לטפל בעניין ולסדר את החוב שעדיין נמצא בסדר גודל הגיוני.

על הבנקים לוודא שתנאי שהליכי ההוצאה לפועל וצבירת הריביות הם בהתאם למה שסוכם בהסכם ההלוואה

אחריות הבנקים לוודא שההליכים המבוצעים נגד בעל החוב הם בהתאם למה שסוכם בהסכם עם הלקוח והם לא נוקשים יותר.

מעקב אחר עורכי דין בפעילותם מול בעלי החוב

גם עורכי הדין יכולים לטעות במהלך נקיטתם מול בעלי החוב. על הבנקים לוודא שעורכי הדין אינם גובים תשלומים גבוהים יותר מהחוב האמיתי. גם עורכי דין העובדים במסגרת הבנק חייבים לקבל אישור מהבנק לפני נקיטת כל צעד. חוק זה ימנע מצבים בהם הלקוח נתון ביד עורך הדין שפועל כפי רצונו בידיעה שהלקוח לא מכיר בנהלים וסומך עליו.

הבנקים מחויבים לספק מידע ללקוח בכל מצב

עד לא מזמן, אם היו לכם בעיות עם הבנק, חוב, עיקול וכו', פתאום הבנק לא הכיר אתכם. לא היתה אפשרות לקבל מסמכים. כל בקשה נתקלה בסירוב או בהליך מייגע וכדומה. כעת, הבנקים מחויבים להעניק ללקוח כל מידע הקשור אליו בהתאם לבקשתו, לא משנה מה מצב יחסיו עם הבנק.

בשורה התחתונה

החוקים החדשים של בנק ישראל באים לטובת האזרח הקטן ומגינים עליו מפני המערכות הבנקאיות השולטות. ההתנהלות החדשה של הבנקים תקל משמעותית על אנשים שיש להם חובות לבנק ואף ימנעו כניסה למצבים של גרירת חובות. אופן ההתנהלות של הבנקים מול בעל חוב מוגדרת במדויק לכל מצב, אך מה במקרה שהבנק אינו פועל בהתאם לחוקים החדשים? האם גם להם מוגדרים אופני התנהלות במצבים בהם הם אינם עומדים בחוקי בנק ישראל החדשים? כעת אין דרכי אכיפה לבנקים, בתקווה שבנק ישראל ישכיל לחוקק חוקי אכיפה גם עבור בנקים המתחמקים מלמלא את החוקים החדשים.

הבנק לוחץ עליכם? החוב שלכם צבר ריביות וגדל למימדים עצומים? תנו לנו לעזור לכם. המצב לא כל כך גרוע, רק תנו את העבודה לידיים מקצועיות ואנחנו כבר נסדר לכם את החוב לתשלומים נוחים מול הבנק. חבל על כל יום, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם לתיאום פגישה ללא התחייבות מצדכם.