מה כדאי לעשות כדי לתכנן נכון את ההתנהלות הכלכלית במשפחה?

מרץ 1, 2021

חשוב לתכנן את התקציב המשפחתי כל הזמן, בתקופת הקורונה מרגישים את זה יותר מתמיד.

תכנון כלכלי נכון יוביל להפחתת  ההוצאות ולהגדלת החיסכון הכלכלי.

אספנו בשבילכם כמה טיפים שיעזרו לכם לתכנן את התקציב המשפחתי שלכם…

תקציב המשפחה

1. בונים תקציב משפחתי

תאספו את כל הנתונים האישיים הכלכליים שלכם, את ההכנסה המשותפת, ההוצאות קבועות (משכנתא, ארנונה, חשמל, בתי ספר, מינוים וכו'), ההוצאות המשתנות (אירועים, בגדים וכדומה).

תתכנו את התקציב המשפחתי שלכם. חשבו את כל ההוצאות (דלק, שכירות, אוכל, משכנתא, קניות ועוד), והקציבו סכום מתאים לכל קטגוריה. 

אל תשכחו להשאיר כסף גם לחיסכון.

2. עוקבים אחרי ההוצאות

חשוב לעקוב אחרי ההוצאות ולבדוק שאתם עומדים במסגרת תקציב שקבעתם. אם אתם חורגים מהתקציב של קטגוריה מסוימת, הגדילו אותו. אם אתם מגדילים את המסגרת של התקציב בקטגוריה מסוימת, אל תשכחו להקטין את התקציב בקטגוריה אחרת.

למשל, אם הקצבתם 3,000 ש"ח בחודש לקניית אוכל והתקציב לא הספיק לכם, חשבו למה הוא לא מספיק לכם, ובמידת הצורך גם תגדילו אותו. אם בחרתם להגדיל את התקציב של האוכל, תקטינו את התקציב של קניית הבגדים למשל. 

3. מבדילים בין רצון לצורך

כאשר אתם עומדים לקנות משהו, עצרו לרגע וחשבו אם אתם באמת צריכים אותו או שאתם רק רוצים. למשל, אם אתם צריכים לקנות טלפון חדש, זה לא אומר שאתם צריכים לבחור בדגם הכי חדיש ויקר, אפשר להסתדר מעולה גם עם דגם יותר ישן.

אל תתפתו לפרסומות שיש, במידה שאתם לא צריכים משהו, אל תקנו אותו. כמובן שאפשר מידי פעם להתפנק ולקנות גם דברים שרוצים, אבל שזה יהיה בגבול הטעם הטוב.

4. נמנעים עד כמה שאפשר מלקחת הלוואה

כשנכנסים למינוס בבנק, הדבר הכי קל שאפשר לעשות זה לקחת הלוואה ולכסות בעזרתה את המינוס.

 לפני שאתם בוחרים לקחת הלוואה חשבו איזה סוג מינוס יש לכם בבנק:

  • מינוס אמיתי- ההוצאות יותר גדולות מההכנסות, לכן כל חודש המינוס גדל.
  • מינוס נקודתי- בחודש אחד היה לכם הוצאה גדולה ולכן נקלעתם למינוס. למשל- שיפוץ בבית, קניית רכב.

הלוואות הן כמו כדור שלג. לוקחים הלוואה לכסות את המינוס, ואז עוד אחת ועוד אחת, והריביות בינתיים גדלות להן. אפשר להגיע כך לסכומים עצומים שאין מאיפה להשיג אותם. תזכרו, תמיד עדיף לכם להפחית את ההוצאות או להגדיל את ההכנסות מאשר לקחת הלוואה.

רק אם אין לכם ברירה, קחו הלוואה. לפני כן, השוו בין הבנקים והקרנות, ובדקו מאיפה הכי משתלם לכם לקחת את הלוואה.

5. עושים סקר שוק על ההוצאות השוטפות:

על חלק מההוצאות השוטפות שלכם לא תוכלו לעשות סקר שוק, למשל, ארנונה, גז וחשמל. אבל בכל זאת עקבו אחרי ההוצאות, ואם יש משהו חריג או מוזר בררו אם יש טעות.

על חלק מההוצאות השוטפות ניתן ואפילו רצוי לעשות סקר שוק. הוצאות כגון: משכנתא, כרטיסי אשראי, חברות טלפון וביטוחים. תשתדלו בערך כל שנה לברר איזה חבילות יש בכל חברה.  אם אתם מוצאים חבילה אטרקטיבית יותר בחברה אחרת, תעברו אליה או שתתמקחו על המחיר שאתם משלמים בחברה הנוכחית. 

בנוסף חשוב מאוד שתבדקו אין לכם ביטוחים כפולים, תוכלו לבדוק זאת בהר הביטוח. ביטוח כפול גם עולה יותר יקר וגם לא יעיל. במקרה של נזק, אפשר לתבוע רק חברת ביטוח אחת.

6. בונים תיק נכסים משפחתי

התיק יכלול את כל ההון הפנוי שיש לכם. זה יכול להיות הכסף בקופת חיסכון, קופות גמל, מט"ח וכדומה. ככה תוכלו לראות מה היכולת הכלכלית שלכם ולקבל החלטות בהתאם.

7. אם יש לכם עסק עצמאי, הפרידו בינו לבין החשבון המשפחתי

אם יש לכם עסק משפחתי, פתחו חשבון בנק שאליו יגיעו ההכנסות מהעסק, ואת ההוצאות שדרושות לעסק תוציאו ממנו.

חשבון בנק אחד למשפחה ולעסק יכול ליצור הרבה בלגן, קשה להבין מה ההכנסות והוצאות של המשפחה ומה של העסק, וכך אפשר לקבל החלטה שלא מתאימה למצב הכלכלי כרגע.

לסיכום,

כדי להגיע להתנהלות נכונה, נדרשת עבודה. אל תישארו מאחור, אל תתייאשו והמשיכו לשאוף לעתיד כלכלי טוב יותר. תכנון כלכלי נכון יוביל אתכם ואת המשפחה שלכם לעתיד טוב יותר.