עמלת פתיחת תיק עומדת לעבור קיצוץ רציני – למה? איך? כמה?

מרץ 7, 2022

כאשר זוג מחפש דירה לרכישה, הוא יודע שהוא לא יכול לחשב את מחיר הדירה אותה הוא מחפש על פי ההון העצמי שלו נטו. למה? מכיוון שעומדות להיות עוד הוצאות רבות בדרך. על אילו הוצאות מדובר? ייעוץ משכנתאות, בדיקת שמאות, עורך דין, מתווך ועמלת פתיחת תיק. עליה אנו מדברים בפוסט הזה. מדובר בהוצאות של עשרות אלפי שקלים, שמצטברות יחד לסכום הזוי שכזה. 

 

בנק ישראל לא יכול ולהגיד למתווכים, תתחילו לעבוד בחינם. וכך גם לעורכי הדין שעושים את מלאכתם נאמנה. הגוף היחיד שבנק ישראל יכול לפנות אליו בדרישה כזו, זה הבנקים בישראל. למה? כי הבנקים הם אלה שעושים את הכסף הגדול. 

 

חוץ מזה שלא יהיה לכם לרגע אחד תחושת רחמים על הבנקים. כאשר אתם חותמים לבנק על המשכנתא שלכם, אתם חותמים על כך שבמשך השלושים השנים הקרובות, אתם מפרנסים את הבנק עם סכומים אדירים של ריביות משכנתא הזויות. לכן, גם אם יקצצו בעמלת פתיחת תיק, הבנקים לא ישארו רעבים ללחם. 

כמה הנחה עומדת להיות בעמלת פתיחת תיק? 

הנחה משמעותית ביותר. בנק ישראל העביר את החוק בוועידה ראשונה, מה שאומר שיש סיכוי גבוה שזה אכן יצא אל הפועל. בנק ישראל עומד לדרוש מהבנקים לקצץ את עמלת פתיחת תיק, ולהוזיל לכם את העמלה, לשלוש מאות שישים שקלים. 

כמה משלמים כיום על עמלת פתיחת תיק? 

לווי המשכנתאות משלמים עמלה בגובה רבע אחוז מהמשכנתא אותה הם לוקחים  עבור עמלת פתיחת תיק. מה שאומר שלווה שהיה אמור לשלם אלפיים חמש מאות שקלים, עקב פתיחת תיק משכנתא של מיליון שקלים, פתאום צריך לשלם רק שלוש מאות שישים שקלים. זה ממש חיסכון משמעותי. אומנם כאשר אתם חושבים על זה שבמשך שלושים שנה אתם עומדים לשלם לבנק את המשכורת שלכם כמעט, זה עושה חלישות הדעת. אבל תחשבו מה אתם יכולים לעשות עם אלפיים חמש מאות שקלים, וכמה מרווח נשימה, אתם יכולים להרוויח מחיסכון גדול כל כך. 

איך הבנקים מקבלים את התקנה החדשה של בנק ישראל? 

מה נראה לכם? כועסים במיוחד. האמת היא שהם לא רק כועסים ואפילו מאיימים, כי מה שיקרה כרגע, זה מה שקרה בכל בכל פעם כאשר בנק ישראל ניסה להוזיל את המשכנתאות – בסופו של דבר, זה רק גרם לגל נוסף של התייקרות. 

כאשר בנק ישראל מעדכן בחוק תקנה חדשה, הבנקים חייבים לציית לו, אבל יש לבנקים אין ספור אפשרויות לייקר ללווים את המשכנתאות בדרכים אחרות ומגווונות. הם יכולים להחליט לייקר את  מסלול קל"צ לדוגמא, כדי לפצות את עצמם על ה'נזק' שנגרם להם ברווחיות הכללית. 

הקליקו כאן כדי שהמומחים של חברת המפתח המנהלת את המגזין הפיננסי תתן לכם מידע מקצועי לפני שאתם לוקחים משכנתא. משכנתא לא לוקחים לבד!