רוצים שהילדים שלכם יבינו את ערך הכסף? במיוחד בשבילכם

פברואר 25, 2021

הכסף הוא חלק מרכזי בחיים שלנו. אנחנו עובדים בשביל להרוויח כסף. קונים אוכל ובגדים בכסף שהרווחנו ומשתדלים לחסוך כסף גם לעתיד.

הילדים מבינים את זה שלכסף יש חשיבות, ולכן כדאי ללמד אותם כבר מגיל צעיר איך להתנהג עם כסף. אם הם יהיו חשופים לזה כבר מאז שהם קטנים, הם ילמדו להיות אחראים, לחסוך כסף ולחשוב לפני שהם קונים.

ילדים וכסף

תחשפו את הילדים לחשיבה כלכלית כבר מגיל צעיר

כשאתם הולכים לסופר או לקנות בגדים, קחו את הילדים אתכם, הסבירו להם איך אתם בוחרים מה לקנות, איך עושים סקר שוק וכו'.

ככל שהילדים יהיו חשופים מגיל צעיר לניהול הכלכלי של המשפחה, כך הם יוכלו לצאת לחיים הבוגרים כשהם מכירים את העולם הפיננסי ו"משופשפים" טוב יותר בתחום.

תנו להם דמי כיס

דמי כיס הם דרך מעולה לחנך את ילדיכם לניהול פיננסי נכון. בעזרת מתן דמי כיס ילדיכם ילמדו להיות אחראים ולדחות סיפוקים.

בעזרת דמי הכיס תוכלו לחנך את ילדיכם לחסוך כסף, להשתמש בכסף בצורה נבונה ולתרום למי שזקוק לכך.

מומלץ להתחיל לתת דמי כיס לילד בגיל צעיר, סכום קטן מידי שבוע (לדוגמא, לילד בן שבע אפשר לתת 5 ש"ח מידי שבוע).

חשוב לתת לילד לעשות טעויות, מטעויות לומדים הכי טוב. למשל, אם הילד רוצה לבזבז את כל הכסף כבר בהתחלה, אל תתערבו לו בהחלטה ותאפשרו לו לעשות את זה. במהלך השבוע, אם הוא ירצה לקנות עוד משהו, הוא יאלץ להסתפק עם מה שיש לו. בהמשך הוא ילמד לדחות סיפוקים ולחשוב טוב לפני שהוא מוציא את הכסף.

דמי הכיס אמורים לשמש את הילד למותרות (למשל, משחקים, חטיפים וכו'). את שאר הצרכים של הילד (אוכל, לבוש, תשלום לחוג), אתם תמשיכו לספק לו כמובן.

תגמלו אותם בהתאם למטלות שהם מבצעים:

יש הורים שנוהגים להביא לילדיהם כסף תמורת זה שהילדים עושים את מטלות הבית (שטיפה, סדר בבית, קיפול כביסה וכדומה). לעומת זאת יש הורים שחושבים שהילדים צריכים לעזור במטלות הבית כדי שהבית יהיה מקום נעים, הם חושבים שזה חובה של הילדים ולכן לא צריך לשלם להם על כך, וזו הדעה המקובלת והנורמטיבית.

בארצות הברית ובעוד מדינות בעולם נהוג לשלם לילדים בתמורה לכך שיבצעו מטלות בבית, בישראל זה פחות נפוץ.

אנו ממליצים לחפש מטלות אחרות ולא יומיומיות, אותם ילדיכם יוכלו לעשות ותתגמלו אותם בהתאם. זה יכול להיות לשטוף את הרכב, לנקות את הגינה וכו'.

עודדו אותם לעבוד

כדאי שתלמדו את ילדיכם לעבוד כבר מגיל צעיר. הם ירוויחו כסף ויבינו שהוא לא גדל על העצים. בני הנוער יכולים לעבוד בפיצה שבשכונה, לעשות בייביסיטר, לעשות שיעורים פרטיים לילדים קטנים וכדומה.

אם אתם רוצים שגם הילדים הצעירים יותר יעבדו, תעזרו להם לחשוב על משהו ותעודדו אותם. למשל, הם יכולים למכור לימונדה.

כדי שהילדים שלכם באמת יצאו לעבוד, אתם צריכים להפסיק לשלם להם על הכול. אם תמשיכו לשלם להם, הם לא ירגישו צורך לעבוד. תפסיקו לשלם להם לאט ובהדרגה על המותרות, לדוגמא, אם הם רוצים ללכת לסרט או לאכול פיצה עם חברים, אל תשלמו להם את זה.

אל תקנו לילדיכם כל מה שהם רוצים

חשוב שתגבילו את הילדים שלכם, ולא תקנו להם את כל מה שהם רוצים. לפעמים הילד רוצה דברים יקרים ולהורים אין יכולת לקנות לו, צריך להבין שזה לא בושה להגיד לילד שאי אפשר לקנות לו עכשיו. לא הכל נכנס לתקציב המשפחתי. הילד יכול ללמוד מזה המון.

גם מי שיש יכולת כלכלית, צריך לדעת מתי להגביל את הילדים שלו, ולא לקנות להם כל דבר שהם רוצים. אם הילד לא צריך את המשחק או את הבגד, אפשר לומר לו שכרגע יש לו מספיק והוא לא צריך את זה.

דברו עם הילדים על הכסף

תדברו עם הילדים שלכם כבר מגיל צעיר על כסף. הם חשופים לזה בכל מקום, בקניון, בטלוויזיה, בסופר. 

תשתפו אותם בחוויות מהחיים שלכם, תספרו להם על עבודות שעבדתם בהם, תתפלאו לראות אבל זה יעניין אותם. 

יש ספרי ילדים שמספרים על העולם הפיננסי, תוכלו לקנות להם במתנה ספר כזה.

 

לסיכום,

הבנו שחשוב לחשוף את הילדים לכסף מגיל צעיר ולהכיר להם את העולם הזה. התחילו בכך כבר היום, כדי שלא יצטרכו לדשדש בעולם הפיננסי בגיל גדול יותר.